Tersasul sebut benda sens1tif sebelah bini, net1zen terkejvt tiba2 pen4mpar hinggap di muka Achey

Nama Achey sememangnya cukup sin0nim dengan kumpulan lawak diangg0tainya, Bocey bersama dua lagi rakan gandingan, Fad dan Abam.

Namun perkembangan kar1er Achey dilihat berterusan menerusi beberapa cabang seni lain diceburinya, antaranya sebagai penyanyi, pelak0n, pengacara dan terkini turut dikenali sebagai ‘Y0utuber’.

Beliau hanya bermula menerus1 rancangan realiti Bintang Mencari B1ntang sebelum rezekinya terbuka luas dalam beberapa penyertaan pertand1ngan lain yang membuahkan hasil hingga kumpulannya, Bocey menc1pta rek0d dengan kejayaan dua tahun berturut-turut memenangi pr0gram Maharaja Lawak Mega.

“Dia dapat detect… hmmm”Achey

Selalu membuat vide0-vide0 pendek kelakar di media sos1al, kali ni nasib Achey kurang baik nampaknya

Achey cuba mengulas mengenai penglibatan selebr1ti dalam bidang p0litik, tapi kerana tersasul sebut antara p0litik dan p0ligam1, tidak semena-mena dua das pen4mpar hinggap di pipi

“Aku banyak kali perhati, pendapat aku dan 0rang rumah aku sama”

“Walaupun kita selebr1ti tak lah di l4rang untuk kita berp0litik”

“K0rang apa saja kerja pun tak lah sal4h untuk berp0litik”

“Nampak boleh, b1ni aku cakap boleh berp0lig4mi”

“Mana ada nyamuk”

Rata-rata netizan terhibur teng0k galagat Achey makan pen4mpar

“pen4mpar sepantas kelajuan cahaya”

“Muk0 dh mcm radi0 klasik, t4mpar dulu bru boleh on”

“Laju betul tgn b1ni dia .aku pun tak sempat tgk tgn tu pergi ke muka..”

“tgk kali ke 5 baru dpt t4ngkap laluan tamp4ran tu”

“Nyamuk ni dia bukannya ser4ng selalu. Ada ketikanya aje dia ser4ng.”

Selebr1ti warnai arena p0lItik

WALAUPUN dunia hiburan dan p0litik adalah dua cabang berbeza, ia tidak menjadi pengh4lang untuk golongan selebriti menunjukkan minat mereka terhadap p0litik.

Tidak sekadar mel0ntarkan kecenderungan dan pendapat secara terbuka terhadap sesuatu p4rti, malah ada juga yang terus membabitkan diri dalam p0litik.

Di Malaysia, ada beberapa selebr1ti yang cukup dikenali dan pernah mewarnai arena p0litik tanah air.

Penyanyi, Aishah antara yang terbuka untuk berb1cara mengenai p0litik.

Pada 2012, penyanyi lagu Janji Manismu itu menyertai P4s dan bertanding sebagai cal0n Parlimen Jempol pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) .

Pada tahun sama, dunia p0litik tanah air juga menyaks1kan penyanyi veteran, Herman Tino bertanding di Parl1men Tanjung Karang atas tiket sebagai cal0n Bebas.

Penyanyi lagu Serampang Laut itu meraih 340 und1 dalam pertembungan tiga penjuru, merebut kerusi Parl1men itu.

PRU-13 benar-benar mencur1 tumpuan ramai kerana deretan nama selebr1ti yang mencuba nasib dalam bidang p0litik termasuk penyanyi 80-an, Dayangku Intan.

DARI kiri Dira, Herman dan Anne.

Penyanyi lagu Kita Insan Biasa itu menjadi cal0n untuk Parti Kead1lan Rakyat (P KR) dan bertanding di Parlimen Pengerang.

Datin Anne Ngasri yang juga isteri ahli p0litik, Datuk Sumali Reduan sehingga hari ini masih aktif bergerak di dalam dunia p0litik.

Anne mula aktif bersama Umn0 sejak 2013 dan pernah memegang tanggungjawab sebagai Ketua Puteri Umn0 Cawangan Dataran Merdeka dan Bukit B1ntang.

Pelak0n, Dira Abu Zahar yang juga anak bek4s Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Abu Zahar mengikut jejak langkah bapanya dengan terjun dalam dunia p0litik.

Dira menyertai Puteri Umn0 dan pernah mengg4las tanggungjawab sebagai Exc0 bagi cawangan Tangga Batu.

Pada PRU-14, 1ndustri seni hiburan dan p0litik tanah air dikejvtkan

dengan berita mengenai pelak0n dan pengacara, Azwan Ali mengumumkan mengenai pencal0nannya sebagai cal0n Bebas di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Antarabangsa.

Adik kepada Ahli Parlimen G0mbak, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali itu turut mendapat sok0ngan beberapa penyok0ngnya ketika pr0ses kempen PRU berlangsung.

Barisan selebriti yang mencuba nasib di dalam bidang p0litik tidak hanya di Malaysia, bahkan di luar negara, jumlahnya lebih ramai.

Di negara jiran, Ind0nesia contohnya, ramai selebr1ti yang bertuk4r status daripada art1s kepada ahli p0litik. Antaranya Krisdayanti, Mulan Jameela, Rh0ma Irama, Anang Hermansyah, Pasha Ungu, Ran0 Karno dan Desy Ratnasari.

Di Amerika Syar1kat pun tak kurang hebatnya. Antara selebr1ti yang mencuba nasib adalah Clay Aiken, Arnold Schwarzenegger dan Jerry Springer.

Manakala, di Ind1a pula menyaks1kan nama besar seperti Amitabh Bachchan dan isterinya, Jaya Bachchan turut ingin memegang tanggungjawab sebagai ahli p0litik.

Yang pasti, setiap apa pun yang ingin dilakukan biar bersungguh-sungguh dan mampu member1kan manfaat bukan saja buat diri sendiri, tetapi juga seluruh masyarakat yang diwakili.

Di Malaysia, isu p0litik sedang h4ngat diperkatakan dan mencur1 tumpuan seluruh masyarakat. Tentunya, sebagai rakyat, kita sentiasa mengharapkan supaya ada kesudahan yang terbaik buat negara kita yang tercinta.

Berikut sedikit inf0 mengenai Achey 

1. Pemilik nama penuh M0hd. Nasir bin Haji Hamzah. Dikenali sebagai Achey.

2. Kelah1ran Segamat, Johor pada 17 Ogos 1986. Kini berusia 33 tahun.

3. Merupakan pel4wak, penyanyi, pelakon dan pengacara yang mula aktif dalam dun1a hiburan sejak tahun 2013. Adiknya, Nornatasha Hamzah atau Tasya juga merupakan pel4wak yang pernah menyertai pertandingan bakat k0medi, Gegar Lawak.

4. Bakatnya dicungkil daripada pr0gram Bintang Mencari Bintang musim pertama anjuran TV3, di mana beliau telah diangkat sebagai juara, sekaligus menew4skan Kumpulan Bocik, Titan dan Tapaw.

5. Penyertaan dalam Maharaja Lawak Mega 2013 membuka ru4ng kepada penubuhan kumpulan Bocey yang diangg0tainya kini bersama Fad dan Abam (angg0ta asal kumpulan duo Bocik). K0mbinasi nama Achey dan Bocik menghasilkan ‘B0cey’ yang mana gabungan ini menjadi antara kumpulan k0medi paling p0pular masa kini.

6. B0cey merangkul gelaran juara dalam pertandingan realiti, Maharaja Lawak Mega untuk edisi 2016 dan 2017.

7. Antara lain pembabitan B0cey dalam pr0gram berbentuk pertandingan seperti Super Sp0ntan 2014, Super Sp0ntan All Star 2015, Juara Par0di 2015, Super Spontan Superstar 2016 dan Super Spontan Xtravaganza.

8. Terkini, Achey bersama Abam dan penyanyi Black Hanifah membentuk sebuah lagi kumpulan k0medi dinamakan ‘B0tak’ bersempena penyertaan dalam pertandingan k0medi, Muzikal Lawak Superstar 2019.

9. Tidak hanya berkemampuan melaw4k, Achey turut mengembangkan bakat seninya sebagai penyanyi, pencipta dan penul1s lagu menerusi dua single yang dilah1rkan berjudul Yang Ter1ndah dan Anak. Vide0 muzik ‘Yang Terindah’ nyanyiannya kini sudah mencapai 30 juta t0ntonan di laman Y0utube.

10. Dalam bidang pengacaraan, beliau pernah mengendalikan rancangan Kintang Kintung bersama Allahy4rham Harun Salim Bachik dan Gema Gegar Vaganza mus1m pertama (bersama Siti Nordiana dan Fikry Ibrahim).

11. Antara drama dib1ntanginya seperti 0h My English! Class Of 2015, Tanah Kvbur musim ke-14 dan Tuyul Ke L0ndon. Termasuk telefilem H4ntu Hostel, Samba B0la Kampung, Bocey Beraya, Qish Qish Qish dan Bocey Mencecey.

12. Pembabitannya di layar perak menerusi f1lem Kawan Aku m4ti Dalam Rumah Sewa, Abang Long Fadil 2, H4ntu Wangan dan Tiada Tajuk.

13. Pemegang tr0fi Artis Baru Lelaki P0pular di Anugerah Bintang P0pular Berita Harian 2013.

14. Menam4tkan zaman bujang dengan Nur Hassanah binti Yahya atau lebih dikenali sebagai Anne dan selepas lapan tahun perkahwinan tanpa zur1at, mereka memutvskan untuk mengambil anak angk4t yang baru dilahirkan bernama Nur Tiara Zinn1rah Mohd Nasir pada tahun 2018.

kredit: IG Achey, Wikipedia,https://iluminasi.com/

Sumber : Trending sangat

Leave a Comment