K0nsert Search R0ckin On Rooftop Memang Lu4r Biasa sampai peminat sanggup kehujanan

Penyanyi Datuk Hattan h1lang kata-kata ketika menyaks1kan persembahan mantap kumpulan Search pada K0nsert Search R0ckin On Rooftop di K0mpleks Campbell, malam tadi.

Hattan atau nama sebenarnya, Mohd Shukri Shahabudin, 57, berkata, persembahan yang dibarisi Din dan Kid selaku pemain gitar, Yan (bass) dan Minn (drum) serta v0kalis baharu, Denden Gonjalez itu memiliki kehebatan tersendiri.

“Saya sudah lama t1dak mendengar muzik sebegini. Memang ‘s0und’ Search ada pada Din dan Kid. Bila saya dengar Din memainkan lagu Teguh, saya sed1h, seperti mahu menang1s.

“Saya sangat seron0k. Saya rindu nak teng0k Din dan Kid main dan saya berpuas hati. ‘S0und’ yang diberikan memang puas hati. Kunci ‘s0und’ Search itu memang ada pada Din dan Kid. Tiada siapa boleh menaf1kan.

“Tanyalah siapa pun, saya pasti mereka mempunyai pendapat yang sama. Berbaloi datang k0nsert ini. Saya layan habis men0nton konsert ini,” katanya.

Menurut Hattan, dia juga terkejvt dengan kehebatan v0kalis baharu Search yang berasal daripada Ind0nesia itu.

“Dia menyanyi sedap, melekat dan memang ‘sesuatu’ Denden ini. Mula-mula saya teng0k dia seorang yang pem4lu, tapi bila teng0k tadi, dia nyanyi memang sedap.

“Saya harap Search terbang tinggi ke negara seberang. Saya percaya kalau mereka keluar album penuh, b0leh meletvp dan ia boleh merentasi pasaran Ind0nesia kerana penyanyinya dari Indonesia.

“Usai k0nsert saya ada berbual dengan Datuk M Nasir, kami mengatakan sekiranya mereka keluar album, lagunya mesti sedap. Saya juga berharap mereka akan menjalankan s1ri jelajah,” katanya.

Hattan bersama Kid Search

Selain Hattan, K0nsert Search R0ckin On Rooftop turut dimeriahkan dengan kehadiran Datuk M Nasir dan Ramli Sarip. Pada k0nsert yang berlangsung lebih dua jam itu, Search mendendangkan 17 buah lagu.

Pernah Masuk The V0ice Bulgaria? Ini 5 Fakta Tentang V0kalis Baharu Kumpulan Search Denden Gonjalez

Menerusi temu bual Gempak sebelum ini bersama ahli kumpulan Search, pemilihan Denden dibuat kerana keb0lehannya menyanyikan lagu-lagu bernada tinggi, selain b0leh menjadi pengantara untuk mengembangkan jajahan Search di Ind0nesia.

Begitupun, nama Denden mungkin kurang p0pular dalam kalangan penggemar muzik tanah air. Justeru, kami bawakan lima fakta mengenai lelaki bersuara lantang ini:

Nama Pentas

Nama Denden Gonjalez kedengaran sangat un1k, sehinggakan ada yang pada awalnya berpendapat dia merupakan se0rang penyanyi kelahiran Filipina. Telahan peminat t1dak tepat sama sekali.

Nama asal Denden ialah Denden Samsuhender dan dia dilah1rkan pada tahun 1983 di Bandung, Ind0nesia.

Denden menunjukkan keb0lehannya menyanyi dengan baik sekitar tujuh tahun lalu dengan memuat naik lagu-lagu c0ver di laman Y0utubenya. Salah satu lagu yang dinyanyikan pada waktu itu adalah lagu Isabella nyanyian kumpulan Search sendiri. Sehingga kini, vid0o tersebut telah menerima lebih sejuta t0ntonan.

Keupayaan Denden menyanyikan lagu bernada tinggi t1dak perlu dipert1kaikan lagi, terutama apabila dia menyanyikan semula lagu She’s Gone nyanyian asal kumpulan glam met4l Steelheart.

Sungguhpun begitu, vide0 cover nyanyian Denden dibu4ng daripada Y0utube atas alasan mel4nggar hak cipta karya berkenaan. Melihat pada situasi berkenaan, Denden terus menghubungi p1hak Steelheart untuk bertanyakan tentang 1su berkenaan. Untung nasibnya, Denden kemudian diberi hak untuk mer4kam semula lagu She’s Gone dan ia diterbitkan secara rasmi pada tahun 2019.

The V0ice Bulgaria

Berkat daripada 1su pel4nggaran hak cipta dan juga p0pulariti rakaman semula lagu She’s Gone, nama Denden harum di lu4r negara apabila dia terpilih untuk menyertai bl1nd audition bagi rancangan nyanyian p0pular, The Voice Bulgaria penghujung tahun lalu.

Sungguhpun memberi persembahan terbaik dan memuk4u para juri ketika itu, namun Denden menyatakan yang dia telah dis1ngkirkan daripada pertandingan tersebut tanpa sebab. Ujar Denden, mungkin kerana visa miliknya merupakan v1sa pelanc0ng atau mungkin ada hal lain yang dia sendiri tidak ketahui.

Buat masa ini, Denden secara rasminya telah diumumkan sebagai v0kalis baharu kumpulan Search. Jika dilihat pada saluran Y0utubenya, Denden ada memuat naik sesi latihan bersama kumpulan Search.

Menerusi ruangan k0men di beberapa video Y0utube, ramai antara peminatnya yang mend0akan kejayaan Denden sebagai v0kalis baharu kumpulan legenda tersebut.

Peminat tetap setia walau bermandi hujan

Dalam pada itu, kehadiran lebih 3,000 peminat pada K0nsert Search R0ckin On Rooftop di K0mpleks Campbell di sini, malam tadi, membuktikan biarpun tanpa Amy, persemb4han band legenda yang menampilkan Denden Gonjalez sebagai v0kalis, tetap berb1sa.

Nyata, aura Search yang ditubvhkan sejak 1981, utuh biarpun pelbagai k0ntr0versi melanda hingga band r0ck legenda itu bagai terbahagi dua.

Kehadiran Denden mengub4t rindu peminat terhadap persembahan bertenaga kumpulan r0ck ikonik itu.

Biarpun k0nsert bermula agak lew4t iaitu pada jam 9.30 malam berikutan hujan, namun, peminat setia menanti dalam kebasahan.

Pada k0nsert lebih dua jam itu, Search mendendangkan 17 lagu. Tirai k0nsert dibuka lagu Benc4na, Metropolitan dan Pasti.

Search terus membuat pem1nat terp4ku dengan lagu Purnama, Melastik Ke Bintang, Di Pintu Sepi, Bersalah Atau Tidak, Speech, R0ck N Roll Pie.

Turut didendangkan adalah lagu Fantasia Bulan Madu, Benc4na, Metropolitan,Teguh, Neo R0mantik dan Mentari Merah Di Ufuk Timur.

Tambah manis, k0nsert itu dih4ngatkan dengan persembahan Ratu R0ck, Ella yang menyanyikan lagu Melayar Bahtera dan Bayangan secara duet bersama Denden.

Tidak hanya itu, malam itu turut menyaks1kan rakan seperjuangan seperti Datuk M Nasir, Datuk Hattan dan Datuk Ramli Sarip hadir memberi sok0ngan.

Bertemu Kid usai persembahan, pemain gitar itu r1sau melihat hujan yang t1dak menunjukkan tanda-tanda mahu berhenti sebelum konsert.

” Kami risau sebab hujan seperti t1dak akan berhenti. Namun, hujan adalah rezeki buat kami… Alhamdulillah. Tidak sangka s4ngka kehadiran peminat yang cukup lu4r biasa.

” Peminat setia menanti walaupun terp4ksa bermandi hujan,” katanya.

Kid berkata, kehadiran v0kalis baharu Search, Denden perlu dipuji meskipun kali pertama beraks1 pada k0nsert berskala besar bersama mereka.

” Kami berpeluang bersama dalam waktu yang agak s1ngkat. Namun, kami gandakan usaha dan latihan. Akhirnya, kami dapat hasil yang ba1k malam ini (malam tadi).

” Denden beri sepenuh tenaga yang dimiliki demi meneruskan legasi Search,” katanya.

Denden hiburkan peminat di K0nsert Search Rockin On Rooftop

Kid turut berterima kasih kepada abangnya, Din yang banyak memberi semangat kepada ahli kumpulan untuk meneruskan perju4ngan.

” Pujian harus diberi kepada Din. Kita tahu apa yang berlaku. Din ada tunj4ng utama malam ini (malam tadi). Terima kasih kepada peminat yang hadir.

” Melihat kepada s0kongan malam ini, ia beri Search semangat untuk terus berju4ng… Mungkin ada hadiah buat peminat,” katanya.

Selain Kid, Denden dan Din, K0nsert Search Rockin On Rooftop turut menampilkan Yan yang bermain bes dan dan Minn (drum).

Sementara itu, Denden gembira dapat menjayakan persembahan itu dengan baik.

” Pada mulanya gement4r untuk menyanyi di hadapan peminat Search. Namun, selepas itu, semuanya 0kay. Maklum bal4s peminat di Indonesia juga baik.

” Saya lihat banyak k0men yang memberi sok0ngan. Terima kasih untuk semuanya kerana terus meny0kong kami. Saya akan ingat malam ini sampai bila-bila,” katanya.

Awal bulan ini, K0nsert Endem1k Search 2022 dibarisi Amy, Nasir Daud, Hillary Ang dan Man Kidal berl4ngsung di sebuah premis acara, di sini.

Sumber:hmetr0, astro gempak

Sumber : Trending Sangat

Leave a Comment