“Anggap macam kawan”- Pemuda ini k0ngsi sebab mengapa ‘pilih’ anjing sampai dapat sumbangan dari Tengku Permaisuri Selangor

BUKAN biasa-biasa selera sekumpulan anj1ng jal4nan, sesekali mahu juga makan sedap!.

Menyedari perkara ini, se0rang pemuda bertindak memberikan piza kepada ha1wan itu.

“Makanan anj1ng pun kayangan,” k0men seorang net1zen terhadap vide0 pemuda berkenaan yang mengeluarkan kepingan piza dari k0tak P1zza Hut.

Bercakap kepada mStar, pemuda berkenaan, Muhammad Faiz Basirun berkata, dia membel1 tiga k0tak piza daging ayam untuk kira-kira 18 ekor anj1ng.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Dalam kejadian pada Sabtu petang itu, pemuda berusia 20 tahun itu berbuat dem1kian di kawasan lapang berdekatan dengan pantai dan Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi.

“Sebelum ini saya beri anj1ng-anj1ng dengan makanan kering (dry food). Kebetulan saya ada rezeki lebih selain sumb4ngan orang ramai, jadi saya bel1kan piza pula.

“Kas1han anjing-anjing ni, asyik makan dry food. Saya anggap anj1ng ni macam kawan. Kita yang manusia kalau hari-hari makan benda sama pun akan b0san,” katanya ketika dihubungi.

anjing makan pizza 2

Faiz mempunyai rezeki lebih untuk memberikan makanan yang berbeza kepada anj1ng-anjing.

Lebih mesra disapa Faiz, dia bagaimanapun menjelaskan bahawa p1za yang dipesannya adalah mengikut kesesuaian bagi mengelakkan anj1ng-anjing itu sak1t.

“Anj1ng ni suka makan ayam. Sebab tu sebelum ni pun saya beri anj1ng-anjing makan ayam g0reng KFC. Tapi untuk piza ni, saya beritahu staf di kedai supaya j4ngan letak s0s dan inti sayur dan buah-buahan, cukuplah r0ti dan lapisan cebisan ayam tu,” katanya.

anjing makan pizza 4

Kebiasaannya, Faiz memberi makanan kering kepada anj1ng-anjing.

Berasal dari Langkawi, memberi makanan kepada anj1ng bukanlah perkara baharu bagi anak muda ini kerana ia sudah dilakukan sejak di bangku sek0lah.

“Masa tu sementara tunggu arw4h atuk datang jemput untuk balik ke rumah, saya akan beri r0ti atau sosej pada kucing dan anj1ng yang berkel1aran dekat luar kawasan sekolah.

“Tapi saya semakin aktif beri makanan kepada anj1ng sejak bulan Ramadan lalu. Masa tu saya bel1 nasi kerabu dan ayam goreng untuk berbuka puasa di sebuah kedai.

“Kemudian ada sembilan ek0r anj1ng datang dekat saya, jadi saya rasa kas1han dan berikan separuh. Bermula dari keesokannya saya datang semula dan saya beri makanan anj1ng kepada haiwan-haiwan ni,” ujarnya yang berasal dari Langkawi.

anjing makan pizza 3

Selesa berhadapan dengan sekumpulan anj1ng jal4nan.

Sering diajukan pers0alan mengapa memberi makanan kepada anj1ng, anak kedua daripada tiga beradik itu berkata, tidak ramai yang mempunyai keberanian untuk berbuat demikian.

“Kalau kucing datang ke kedai makan, tuan kedai atau pel4nggan pasti bagi makanan. Tapi kita susah nak teng0k orang beri makanan bila anj1ng datang.

Sus4h nak teng0k 0rang beri makanan bila anj1ng datang. Orang hal4u anj1ng lagi ada lah.

FAIZ

“Saya rasa 0rang hal4u anjing lagi ada lah, mindset orang kita yang anjing ni g4nas. Bila saya fikir kenapa anjing akan att4ck. Anjing sebenarnya lap4r datang nak minta makanan, itu yang macam kac4u orang,” katanya yang menjadikan sumber pendap4tan dengan membuat rev1u dan pengacara majlis secara sambilan.

Maka t1dak ha1ranlah anjing-anjing yang ditemuinya diberikan makanan haiwan setiap hari, malah sehingga tiga kali sehari sekiranya mempunyai masa dan sumbangan lebih.

anjing makan pizza 5

Faiz bers1mpati dengan nasib anjing jal4nan yang sering dip1nggirkan.

Menurut Faiz lagi, antara sumbangan diterimanya adalah makanan anj1ng dan kucing daripada Tengku Permaisuri Selangor, Tengku Permaisuri Norashikin yang juga pencinta ha1wan selepas mengetahui kisahnya memberi makanan kepada binatang di media sos1al.

Faiz yang bercita-cita untuk menjadi pembaca berita meng4kui terdapat segelintir net1zen mempers0alkannya sanggup berbelanja untuk memberi makanan ‘mew4h’ kepada anjing.

“Ada yang pers0al kenapa bagi anjing, tak beri pada orang sus4h. Siapa yang foll0w saya di media sos1al, pasti tahu yang saya juga sering b4ntu beri makanan kepada orang sus4h.

“Bila ada yang pers0alkan, saya jawab saja yang anjing juga m4hkluk ciptaan Tuhan. Kalau kita bagi haiwan ni makan tiga hari, tiga tahun dia akan ingat kita. Tapi kalau kita bagi 0rang makan tiga tahun, tiga hari pun belum tentu dia 1ngat,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment