Dapat GeIaran `Gurkha` Tapi T4k Dapat GeIaran Datuk, Ini Rupanya Sebab Arw4h Dapat GeIaran tersebut

GAYANYA bersahaja dal4m menuturkan kata-kata, namun setiap kali berbicara pasti tercu1t hati 0rang mendengarnya. Itulah kelebihan sen1man bernama Hamid Gurkha sepanjang 60 tahun bergel4r pelakon dan pelawak tanah air.

Sebut sahaja nama Hamid Gurkha, b0leh dikatakan hampir semua rakyat Malaysia yang mem1nati drama dan filem sekitar tahun 1980-an dan 1990-an mengenal1 lelaki ini.

Di sebalik perwatakannya yang lucu, s1apa sangka Hamid Gurkha atau nama sebenarnya Abdul Hamid Abdul Rahman pernah menjadi angg0ta tenter4 suatu ketika dahulu.

Menelusuri sejenak pengalamannya sebagai angg0ta tenter4, katanya, beliau menyertai pasukan tenter4 sekitar tahun 1950-an.

“Waktu itu di pekan, saya l1hat ramai 0rang berkumpul, jadi saya pun pergilah. Rupanya ada taw4ran untuk sesiapa yang nak jadi askar.

“Saya disapa oleh se0rang pegawa1 tenter4 berpangkat sarjan, dia tanya saya nak jadi askar tak? Memandangkan saya t4k kerja, saya pun kata memang saya nak, jadi alhamdulillah saya dapat jadi se0rang askar Melayu,” katanya kepada Sinar Ahad baru-baru ini.

Tujuh tahun berkh1dmat dalam Rejimen Askar Melayu Diraja memberikan banyak pengalaman kepada dirinya.

“Sebenarnya nama saya 0rang panggil Hamid saja. Masa saya masuk askar, ada satu kejad1an yang menyebabkan perkataan Gurkha lekat pada nama saya sampai hari ini.

GEL4RAN GURKHA

Gel4ran Gurkha pada hujung namanya mempunyai kisah yang tersendiri dan amat ist1mewa buat diri beliau. Pak Hamid turut berk0ngsi bagaimana nama tersebut melekat hingga ke hari ini.

“Ketika mula-mula baru masuk dalam tenter4, saya berkawad bersama rakan-rakan lain seramai 40 0rang yang mewakili satu platun. Se0rang askar berpangkat Sarjan iaitu Sarjan Jantan dari Melaka ditug4skan melatih kami.

Setiap arahan kawad semuanya dalam bahasa Inggeris yang pada awalnya suk4r untuk difahami menyebabkan saya sering melakukan kes4lahan. Wajah saya pula ketika itu agak m1rip askar-askar Gurkha dari Nepal.

Sarjan Jantan menyuruh kami mengangkat t4ngan untuk perkenalkan diri masing-masing. Tiba giliran saya, Sarjan Jantan terus berkata ‘Haa engkau la si Gurkha tu selalu buat sal4h!”, cerita beliau.

Menurut Pak Hamid, apabila kembali ke berek, rakan-rakan beliau sudah t1dak memanggilnya dengan nama Hamid sebaliknya memanggil gel4ran Gurkha.

Bertitik t0lak daripada ins1den itulah nama atau gel4ran Gurkha menjadi sebahagian daripada diri Pak Hamid, dalam j4tuh dan bangun dirinya dalam dunia anak seni sehingga kini.

SEJARAH HIDUP

Sememangya sejarah dan kehidupan seharian Pak Hamid t1dak pernah lekang. Ada sahaja nasihat atau butir percakapannya akan dikaitkan dengan sejarah ket1ka zaman penjajahan dahulu.

Cont0hnya apabila bercakap s0al kesetiaan negara, beliau menceritakan bagaimana sikap anak muda ketika itu yang sangat taat serta patuh dengan ar4han daripada raja, ibu bapa serta tuan guru yang memberi ilmu kepada mereka.

Berband1ng dengan anak muda sekarang, di mana sikap akur itu sendiri semakin terh4pus dek kerana arus pemodenan yang sedikit sebanyak telah meng4baikan asuhan adab s0pan daripada nenek m0yang dahulu, kata beliau.

“Daun-daun pun dia 0rang tak kenal, daun kunyit, daun serai, daun pandan, daun pisang… semua t4k kenal. Dulu 0rang Melayu ni nak hidup masa Jepun datang mesti ada ubi, keledek dan pisang untuk teruskan hidup.

Kain baju pun dulu sus4h nak dapat. Kalau seluar k0yak tampal, k0yak lagi tampal balik sampai tebal macam kusyen. Benang pun dulu ambil dari daun pokok nenas Sarawak,” cer1tanya lagi.

Ha1ran Tak Dapat Pengiktirafan

Terdahulu pelak0n Roy Azman berkesempatan melawat Hamid Gurkha di rumahnya

“Alhamdulillah. S1hat2 aje Pak Hamid (heran jugak napelah dia xdpt ‘pengiktirafan’ apa2…dah laa lama dlm industri, bek4s askar plak tu. Xpelah Pak Hamid..yg lebih pent1ng org do0akan kesejahteraan Pak Hamid dunia akh1rat..Aamiin)” tulis Roy Azman

Reaksi net1zan

” Betul tue Tuan..ramai pelak0n² lama yg x dpat pengiktirafan…dip1nggir begitu shj..lebih menghargai pelak0n sebrang tambak …dan pelak0n² baru…yg adakalanya suam² kuku…klau nak dikira bukan Pak Hamid shj…Badol pun blum dpat apa² pengiktirafan.”k0men Shukri Yahya

” Pelak0nan paling legend dari Pak Hamid yang paling saya suka ..Filem…Aku Yang Berh0rmat”-Komen Ayu

Es0k bila aku sudah tidak mampu…

” Alhamdulillah syukur (bila melihat semangat dia mas1h kuat sampai hari ni). Anak-anak juga sentiasa mendoakan bapanya agar sent1asa sihat.

” Semangat yang ada pada Pak Hamid membuatkan saya dan anak-anak kuat semangat dan sent1asa mendoakan Pak Hamid.

” Dia pun selalu sangat cakap, tidak mahu sus4hkan orang selagi dia terdaya dan mampu buat.

” Dia kata ‘es0k bila aku sudah tidak mampu, terpulanglah kepada kamu semua’,” katanya.

Media sebelum ini melap0rkan keadaan Hamid hanya terlantar atas katil selepas diuj1 j4ngkitan c0vld-19, dua bulan lalu.

Namun, bintang yang mula dikenal1 menerusi filem Panglima Bad0l pada 1978 t1dak mengalami pnyak1t kr0nik, sebaliknya hanya msaIah pendengaran disebabkan kian uzvr pada usia menginjak 90 tahun.

Hamid dan Timah mendirikan rumah tangga enam dekad pada April 1957. Menerusi perkahwinan itu, mereka dikurniakan lap4n cahaya matanya, namun dua daripadanya meninggI dvnia.

Hamid kali terakhir berlak0n menerusi f1lem Superbike The Movie bersama Kamal Adli, Shiqin Kamal dan Fizo Omar pada 2019.

Anak t1dak menggalakkan Hamid berlak0n berikutan msaIah pendengaran dihadapi biarpun pengl1hatan masih baik untuk membaca skrip.

Menyertai pasukan tenter4

Namun, tahukah anda? ketika negara masih di bawah penj4jah, beliau memilih untuk menyertai pasukan tenter4 (RAMD – Rejimen Askar Melayu DiRaja) selama tujuh tahun, bermula pada tahun 1950.

Menurutnya, bel1au masih terkenang lagi bagaimana perist1wa di Bukit Kepong pada 23 Februari 1950 sewaktu balai p0lis di bukit itu telah diser4ng 180 pengg4nas k0munis.

Beliau yang pada ketika bersama p4sukannya ingin menghulurkan b4ntuan, namun tidak kesampaian ek0ran laluan perhubungan antara mereka telah dipot0ng oleh k0munis.

Sehinggalah ke hari ini setelah lebih 25 tahun bergiat dalam dunia seni, beliau masih t1dak boleh melupakan persitiwa itu yang mana hanya mereka yang berada di waktu itu sahaja memahami kesus4han dijaj4h orang luar.

Banyak jasa dalam kesel4matan dan dunia hiburan. T4k dapat Datuk pun.. Tapi beliau merupakan penerima Pingat Jasa Malaysia!

PEMERG1AN Allahy4rham Hamid Gurkha merupakan satu keh1langan besar bukan sahaja buat keluarga malah rakan artis.

Begitulah dirasai rakan selebriti antaranya penyanyi Datuk Nash yang menyifatkan Allahy4rham mudah mesra dan sudah di4nggap seperti bapa.

Nash atau nama sebenarnya Nashrudin Elias, 63, ketika ditemui meluahkan rasa terk1lan tidak sempat bertemu arw4h buat kali terakhir.

“Memang satu keh1langan yang sangat besar untuk negara kita kerana satu permata sud4h meningg4lkan kita selama-lamanya.

“Dia diibaratkan seperti ayah buat saya kerana saya ken4l isteri dan anak-anaknya.

“Dia pun saya pangg1l bapa dan isterinya pun saya panggil mak. Dia se0rang yang sangat rendah hati.

“Saya rasa terk1lan kerana tak dapat berjumpa dengannya semasa saya balik dari Makkah sebab d1a dah masuk h0spital,” katanya yang ditemui selepas selesai pengebum1an.

Allahy4rham Hamid meningg4l dun1a kira-kira pukul 2 petang Selasa di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) akibat penyak1t t1bi.

jen4zah Allahy4rham Hamid selamat disemadikan di Tanah Perkubvran Islam Jalan Sungai Jati, Klang kira-kira pukul 9.50 malam.

Sementara itu, pelawak Mat Over atau nama sebenarnya Sulaiman Mat Yasin, 70, turut berk0ngsi kenangan bersama Hamid yang tinggal t1dak jauh dari kediamannya.

Menurutnya, mereka sering ber1adah bersama-sama ketika arw4h masih sihat.

Dia 0rang yang baik dan umpama bapa. Walaupun kami t4k terlalu rapat, tapi dia 0rangnya memang sangat baik
MAT OVER
PELAWAK

“Dia 0rang yang baik dan umpama bapa. Walaupun kami tak terlalu rapat, tapi dia 0rangnya memang sangat baik.

“Semasa dia s1hat, kami selalu j0ging bersama memandangkan tempat tinggal kami tak jauh antara satu sama lain,” katanya.

Sebelum ini, mStar melap0rkan Hamid atau lebih mesra disapa Pak Hamid menjalani raw4tan di w4d pemantauan HTAR, sejak Khamis lalu.

Beliau ditah4n di w4d berkenaan akibat mas4lah kes1hatan p4ru-p4ru yang dialaminya.

Allahy4rham mula dikenali menerusi filem Panglima Bad0l pada 1978 tidak mengalami penyak1t kr0nik.

Allahy4rham meningg4lkan se0rang balu iaitu Timah Abdul Hamid, 80, dan lapan orang cahaya mata, namun dua daripadanya meningg4l dun1a.

Arw4h juga dikurniakan 32 cucu dan 18 cicit.

Sumber Bernama/RJ

kredit: Khabar24media.com

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa K0men Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas k0men-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis k0men anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda b0leh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Jangan lupa like di bawah atau follow page kami. Terima Kasih

Sumber : Menujukebenaran

Leave a Comment