“Rasa satu tamp4ran buat saya”- Ustaz kazim Iuah kenapa dia rasa maIu dengan arw4h Adibah Noor

KEm4tiAN Allahy4rham Adibah Noor pada Sabtu lalu memberi kes4n kepada ramai 0rang terutama teman-teman rapat yang sudah lama mengetahui sak1t dih1dapinya.

Ramai terkejvt, kerana selama ini t1dak ramai tahu dia sebenarnya mengh1dap k4nser 0vari, termasuklah ahli keluarganya sendiri.

Namun, sudah tertulis akan suratan takd1r untuk dia meningg4lkan dun1a sebuah pentas uj1an ini bagi menemui maha pencipta, Allah SWT pada Sabtu lalu.

Percaya atau t1dak, ramai 0rang sayang Adibah.

Saat kem4tiannya sehinggalah jen4zah dibawa ke tanah perkvburan, beliau diiringi ratusan rakan taulan.

Malah, kem4tian yang antara sebab berpunca daripada k4nser 0vari dirahs1akannya selama ini turut menyentuh hati pendakwah selebr1ti Ustaz Datuk Mohd Kazim Elias.

Sifat Adibah, 52, yang merahs1akan sak1tnya itu menyebabkan Ustaz Kazim berasa m4lu atas kesabaran artis itu.

“Kita kenal Adibah Noor seorang yang s1hat selama ini apabila melihat di kaca televisyen. Tiba-tiba sahaja dia menjadi kurvs sebelum meningg4l dun1a.

“Rasa satu tamp4ran buat saya. Saya m4lu dengan Allah dan dengan arw4h sebab dia sak1t tidak ada seorang pun yang tahu. Jika ada pun (orang tahu) arw4h minta supaya tidak ceritakan kepada orang lain.

“Berbeza dengan saya… satu dunia tahu saya sak1t. Saya belum j4tuh tahap 0rang yang sabar seperti Adibah. Dia senyap dan tutup mulut. Dia merahs1akan tahap kes1hatannya selama ini,” kata beliau dalam satu sesi perk0ngsian di laman sos1al.

Ini satu pengajaran buat saya supaya menjadi sabar. Sak1t itu kita simpan sebagai rahs1a. Jika arw4h boleh buat begitu kenapa kita tidak?

Kazim melihat tindakan arw4h Adibah merahs1akan tentang sak1tnya itu sebagai satu pengajaran buat semua pihak untuk lebih bersikap sabar, sesuatu perkara yang ditvntut dalam Islam.

Dalam masa sama, Kazim juga mengulas sak1t yang dialaminya selama ini sebagai satu uj1an buat dirinya apabila ia menjadi bualan ramai.

“Ini satu pengajaran buat saya supaya menjadi sab4r. Sak1t itu kita simpan sebagai rahs1a. Jika arw4h boleh buat begitu kenapa kita tidak?

Kazim menunjukkan bahagian luk4 yang dialami akibat sak1t m1steri.

“Saya tak mahu cerita sak1t saya menjadi v1ral, tetapi apa b0leh buat. Tidak sal4h untuk memberitahu tentang sak1t yang dialami kepada teman rapat dan orang yang b0leh memb4ntu. Ini satu uj1an buat saya,” ujarnya.

Ustaz Kazim sebelum ini pernah berk0ngsi cerita beliau mengalami sak1t m1steri sejak 1997 dan tidak pernah mengetahui puncanya meskipun sudah mendapat pelbagai jenis raw4tan.

Akibat perbuatan s1h1r itu, Kazim sering mengalami luk4-luk4 pada beberapa bahagian tubvhnya seperti muka dan kaki.

Ramai k0ngsi Adibah Noor suka ‘hulvr’ senyap-senyap… Kita yang hidup perlu ambil iktibar

HARIMAU m4ti meningg4lkan belang, manusia m4ti meningg4lkan nama.

Peribahasa itu cukup sesuai bagi menggambarkan kemuliaan hat1 Allahy4rham Adibah Noor yang sangat pemurah ketika hay4tnya.

Sejak berita pemerg1an mengejvt Allahy4rham akibat k4nser 0vari tahap empat pada Sabtu malam, ramai peminat mula memb0ngkar tentang sifat pemurahnya yang sering memb4ntu orang ramai secara senyap.

Justeru apakah pengajaran yang dapat kita pelajari daripada k1sah dik0ngsikan orang ramai tentang amalan sedekah Adibah?

Sebenarnya h4rta dan setiap rezeki yang kita nikm4ti adalah pember1an daripada Allah SWT. Jika kita berusaha bersungguh-sungguh untuk bekerja dan meneruskan keh1dupan kerana Allah, pasti Allah akan melipat gandakan ganj4ran pada hamba-Nya yang sentiasa beristiqamah.

Antara pended4han mengenai kebaikan Adibah oleh pengguna Tw1tter.

Adakalanya seseorang itu terken4l dengan sikap pemurah dengan memberi makan kepada 0rang lain dan dia gembira dengan cara tersebut untuk menyantuni 0rang di sekelilingnya.

Ada juga yang suka memb4ntu daripada segi kew4ngan kepada mereka yang memerlukan tanpa mengharapkan bal4san.

K0nsep bersedekah kepada 0rang lain ini adalah s4lah satu ladang pahala jika dilakukan dengan ikhlas. Bahkan, amalan ini akan menjadi bekalan di akh1rat apabila kita sudah meningg4l dun1a sebagaimana firman Allah:

Maksudnya: “Apabila m4ti se0rang manusia, terputvslah daripadanya amalannya kecuali t1ga perkara: Sedekah jariah atau ilmu yang dimanfaatkan dengannya atau anak yang s0leh yang mend0akan baginya.” [HR Muslim 1631]

Islam amat menggal4kkan supaya umatnya bersedekah mengikut kemampuannya t1dak kira kaya ataupun m1skin.

Sedekah merupakan pemberian sese0rang semata-mata untuk mendekatkan diri kepada Allah. Kita perlu memahami k0nsep sedekah itu dengan luas. Bukan hanya pada w4ng ringgit semata-mata.

Abu Dzar berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:

“Senyummu kepada saudaramu adalah sedekah bag1mu, menyuruh kepada keba1kan dan menceg4h kemungk4ran adalah sedekah, kamu memberi petunjuk kepada sese0rang yang ses4t di jalan adalah sedekah, kamu melihat

kepada sese0rang yang tidak dapat melihat dan men0longnya adalah sedekah, kamu mengh1langkan batu, duri dan tul4ng di jalan ialah sedekah bagimu dan kamu memasukkan air ke dalam t1mbamu ke timba saudaramu ialah sedekah bagimu.” [HR al-Tirmizi 1356]

Percayalah, dengan kita berk0ngsi rezeki dengan 0rang lain, bukan sahaja dapat membahagiakan mereka, tetapi kita juga turut merasa kebahag1aan itu. Itu tandanya kita mengas1hi saudara kita leb1h daripada diri kita sendiri.

Adibah turut menghantar mesej per1badi kepada Jefri El’Mansor untuk menggant1kan du1t raya anaknya.

KREDIT: MSTAR

Sumber : Trending Sangat

Leave a Comment