‘Zit KaIau Lu Tipu, Gua Mat1’- Amy Search Tiba-Tiba Pusing BeIakang Dan Cakap Pada Yazit

”Zit (Yazit), lu jangan t1pu gua. Kalau lu t1pu gua m4ti.”

Itu ungkapan penyanyi r0ck negara, Amy Search kepada pemain dram Allahy4rham Yazit waktu itu, di mana ia mungkin menjadi pencetvs kepada nama gah kumpulan Search, band r0ck ters0hor itu dikenali hingga ke hari ini.

Permulaan perjalanan Search bermula di mana Yazit bersama Hillary Ang dan Zainal (Rampa) meneruskan m1si mencari angg0ta lain bagi melengkapkan kumpulan mereka yang diberi nama Search itu.

0leh kerana kecenderungan sama terhadap genre r0ck, selain teruja melihat kejayaan band negara jiran membulatkan tekad mereka untuk mereal1sasikan perjalanan kumpulan sendiri.

Segalanya bermula selepas Hillary mengajak Yazit mencuba nasib di ibu k0ta untuk bekerja di Red Rooster Club di Medan Tuanku disebabkan ada k0ntrak menanti.

Ujar Hillary padanya, di sana se0rang lagi kawan mereka, Zainal, sudah sedia menanti di ibu negara untuk mereka sama-sama berjumpa pengurus kel4b berkenaan.

Duit bel4nja habis

Berbekalkan w4ng s1mpanan, beliau dan Hillary mengambil keputusan menyewa teks1 dan berk0ngsi memb4yar tamb4ng kira-kira RM140 disebabkan mahu cepat sampai ke dest1nasi.

Mujur katanya urusan perb1ncangan berjalan lancar, tetapi mereka masih berdepan mas4lah, iaitu k0ntrak belum b0leh ditandatangani selagi Search t1dak cukup ‘k0rum’.

”Sampai saja KL, Zainal sudah tunggu kami bersama se0rang lagi pemain bes dari Ind0nesia, Memek. K0ntrak pertama kami ‘main’ di kelab itu selama sebulan. Kami ada p1njam pemain bes lain.

”Rasanya t1ga bulan juga kami ikat k0ntrak dengan Red Rooster. Namun selepas itu hanya tinggal saya dan Hillary kerana t1ada lagi persefahaman. Zainal pula tubuhkan sebuah kumpulan baharu.

”Pengurusan kel4b memberikan sy4rat, kalau kami mahu teruskan k0ntrak, kami kena cari penyanyi lain. Kami ambil keputusan balik semula ke Johor untuk cari v0kalis dan se0rang pemain bes.

”Waktu itu du1t bel4nja RM2,000 yang saya bawa sudah hab1s. Ada t4mbang balik saja.

”Kami pulang ke Johor pun na1k kereta api,” katanya yang menceritakan mengenai permulaan Amy atau Suhaimi Abd Rahman menyertai Search.

Amy ‘mengendeng’ m1nta nyanyi

Yazit berkata, beliau t1dak tahu Hillary mempunyai perancangan mahu mengambil Amy kerana beranggapan pemain gitar terbab1t ingin mengumpulkan beberapa cal0n lain.

Akui Yazit, beliau sangat memahami s1kap Hillary yang sens1tif dan mudah terasa jika cadangannya dit0lak. Bagi mengelakkan k0nfr0ntasi, Yazit hanya mengikuti rancangan kawannya itu.

”Kami pun terus berjumpa Amy. Saya kenal d1a pun melalui Hillary.

”Sebelum ini, ada beberapa kal1 Amy menyanyi dengan kami pada majl1s kenduri. Dia kerja penghantar surat masa itu. Gaya pun bukan macam r0ckers.

”Pernah sekali dia datang kendur1 pakai baju Hawaii manakala di ket1ak pula terselit sebuah buku.

”Dia ‘mengendeng’ saya m1nta nyanyi. Saya bagi saja peluang. Terus saja dia buka buku lagu yang dibawanya dan menyanyikan lagu Sc0rpions.

”Sebenarnya, waktu itu 1mej kami pun tidaklah r0ck sangat sebab walau dapat dua gaji, hampir semua du1t saya serahkan kepada emak.

”Jadi, peluang nak bergaya macam r0ckers Singapura agak kurang sedikit.

”Wang bak1 saya banyak bel4njakan untuk membel1 kaset band kesukaan saya, terutama dari lu4r negara yang h4rganya agak tinggi sikit seperti Rush, Deep Purple dan Eric Clapton.

”Namun, selepas nampak kesungguhan Amy, adalah juga kami m1nta dia nyanyi sementara v0kalis jemputan kami berehat.

”Lagu kami ketika itu pun mas1h bercampur-campur, tidaklah genre r0ck saja. Banyak lagu dia b0leh bawa,” katanya mengimbas mem0ri.

Berpelvh kejar bas

Menyambung usaha mem1nta Amy menyertai Search, k0ngsi Yazit, penyanyi itu mula menunjukkan minat selepas ditunjukkan k0ntrak. Cuma katanya, bel1au baru mendapat kerja di Yamaha, beberapa hari sebelumnya.

”Saya yak1nkan dirinya, k0ntrak dengan tawaran gaj1 sebanyak RM900 sebulan bersama rumah sudah ada di tangan.

”Kami bagi temp0h sehari saja dan saya maklumkan, lusa kami tunggu d1rinya untuk na1k bas MARA di stesen bas jam 1 tengah hari.

”Saya sampai dulu dan bel1 tiga t1ket kerana yakin Amy pasti 1kut kami ke KL. Sehinggalah bas nak bergerak, batang h1dung dia masih tak nampak.

”Lepas na1k bas, saya terus camp4k t1ket Amy ke dalam t0ng s4mpah.

”Tiba-tiba, baru saja pemandu masuk gear satu, dari sebel4h kanan saya nampak kel1bat Amy melambai-lambai sambil memegang beg kertas. Berpelvh dia kej4r bas,” ulasnya lagi sambil tersenyum.

”Lu jangan t1pu gua” – Amy

Ded4h Yazit, beliau juga masih 1ngat sepanjang lima hingga enam jam duduk di dalam bas, mereka bertiga t1dak berbual panjang, se0lah-0lah masing-masing melayani perasan sendiri.

Apa pun, di pertengahan jalan bel1au dan Hillary seakan-akan tersedar daripada lamunan apabila Amy yang duduk di kerusi hadapan mereka berpal1ng ke belakang, melu4hkan rasa hatinya.

”Dia cakap, “Zit (Yazit), lu jangan t1pu gua. Kalau lu t1pu gua m4ti. Gua cakap dengan mak gua pergi Kuala Lumpur tiga hari saja”. Itu yang dia cakap dengan muka sed1h.

”Saya pun tunjuk lagi k0ntrak Red Rooster Club yang belum kami tandat4ngani. Saya minta dia baca betul-betul. Saya kata, di bahagian bawah sudah siap tulis gaj1 seorang RM900.

”Dia p4ndang lagi muka saya dengan Hillary. Saya tahu, dia r1sau masa depan kami terumb4ng-amb1ng di bandar besar, kalau tiada apa-apa kepastian.

”Kemudian, sekali lagi kami bertiga layan per4saan sampailah ke Puduraya,” katanya.

Dari kiri: Hillary, Allahy4rham Yazit, Amy, Din dan Nasir.

Pengunjung terkejvt teng0k persembahan

Selepas itu, katanya mereka kembali ke rumah rakan di Zoo View dan mula mengumpul l4gu serta berlatih sebelum memulakan kerja di kel4b itu dua minggu lagi.

T1dak berapa lama kemudian, beliau mendapat pangg1lan daripada adik angk4tnya, Zai, yang sudah lama t1dak ditemui dan itulah permulaan Nasir pula diambil menyertai kumpulan terbab1t.

” Zai datang dengan membawa t1ga bungkvs nasi kandar selepas saya cakap, sudah tiga hari kami bertiga tak makan nasi. Zai ialah teman wanita Nasir yang ada sekal1 dengannya waktu itu.

” Saya memang kenal Nasir di Johor lagi, tetapi t1dak pula saya tahu sudah tiga bulan dia berada di KL. Sebelum balik, Zai, yang tahu kami sedang mencar1 pemain gitar bes, mem1nta kami mengambil Nasir.

” Lengkap empat orang, kami metera1 k0ntrak dengan Red Rooster. Ketika mula-mula buat persembahan, pengunjung terkejvt sebab masa itu rent4k raggae lebih d0minan.

” Senarai lagu kami semakin panjang. Kiranya banyak lagu band p0pular b0leh kami bawa. Pengurusan pula bagus.

” Kami dapat gaj1 seperti dijanjikan dan ramai pengunjung mula membanj1ri kelab terbabit,” katanya.

Pengurus Man Kidal pegang sen4pang

Dalam temp0h setahun, beliau berjumpa kembali k4wan sekelasnya ketika bersekolah di Larkin, Nordin, yang menyaks1kan persembahannya di kel4b berkenaan selain memanggil Man Kidal.

” Itu yang saya cakap, Search dikumpulkan 0leh saya. Bukan mahu cakap k0song, saya yang cari hampir semua tunjang utama. Nordin pul4 kata, dia ada gitar di rumah dan berm1nat menyertai kami.

” Kebetulan pula waktu itu Hillary mahu menjadi pemuzik peng1ring (Datuk) Khatijah Ibrahim ke Jerman. Sekali lagi kami terp4ksa mencari pengganti.

” Ter1ngatkan Man Kidal, saya dan Nasir balik semula ke Johor Bahru untuk bertemu dengannya. Hari pertama saya ke rumahnya, pengurus bel1au ketika itu sudah bagi am4ran sambil memegang sen4pang.

” Kees0kan harinya kami kembali semula ke rumah keluarganya dan saya nekad merempvh masuk. Ayah Man Kidal yang lama saya kenal1 bagi restu.

” Dia maklumkan, Man Kidal sudah bertunang, tetapi belum ada du1t untuk berkahwin.

” Jadi cepat saja kami ajukan k0ntrak dan yakinkan rumah juga sudah ada. Ketika itu, pengurusan Red Rooster sudah ada rumah sewa sendiri di Bukit Bandaraya Bangsar,” katanya yang meng4kui bermulalah epis0d kegemilangan Search di kelab terbabit.

Selepas tinggal serumah, katanya, mereka sentiasa berlat1h bagi memantapkan sk1l, malah Nordin juga banyak mendapat tunjvk ajar daripada Man Kidal yang sememangnya sudah p0pular di dalam kumpulan Lefthanded.

Gambar- M. Nasir dan Man Kidal

M. Nasir datang teng0k persembahan, dan bermulalah…

” B0leh dikatakan, setiap malam kel4b itu penuh dengan pengunjung. Band terken4l tempatan dan lu4r negara juga ada singgah di situ. Pada masa sama, ramai penerbit teng0k persembahan kami.

” Antaranya Fauzi Marzuki daripada EMI. Selang beberapa hari, (Datuk) M Nasir yang memang kami ketahui sentvhannya dalam Kembara juga datang.

” Bagai 0rang mengantuk disor0ngkan bantal, semua ahli bersetuju k0mposer berkenaan menerbitkan album sulung kami.

T4k lama lepas tu, Search menjadikan M. Nasir sebagai penerbit album pertama serta kemud1annya menandatangani k0ntrak rakaman dengan Polygrams Record sebuah syar1kat rakaman di Singapura.

Kumpulan ni dah menghas1lkan tiga album studi0 terawal bersama Polygram. Iaitu Cinta Buatan Malaysia (1985), Langit dan Bumi (1986) dan Mentari Merah Di Ufuk Timur (1987).

Dari situ, nama kumpulan n1 meningkat naik sehingga menerima anugerah Penyany1 Berkumpulan Paling P0pular Berita Harian beberapa kali dari tahun 1987, hinggalah dir4mpas kumpulan IKLIM pada tahun 1990.

Selepas ada sedikit k0nflik dengan Polygram Record, Search beralih ke Pacific Rec0rds sebagai label edaran. Mereka juga menubvhkan syar1kat rakaman sendiri, Go-Search Sdn. Bhd. serta membuat rakaman album di sini.

Maka, bermulanya detik fen0mena kumpulan Search dirasi apabila album h1t pertama mereka, Fen0mena dikeluarkan pada tahun 1989 serta termuatnya lagu ‘Isabella’.

” Di Malaysia, ia diju4l lebih 250,000 unit manakala di Ind0nesia ju4lannya mencecah du4 juta unit!“- Petikan dari Harian Metro

Selain membuat persembahan l1ve dan jelajah ke seluruh negara termasuk Ind0nesia, dua buah filem berkaitan mereka turut dihasilkan iaitu filem Fen0mena (1990) dan Isabella (1990) yang dib1ntangi sendiri oleh Amy Search.

Sebenarnya banyak lagi k1sah Search yang ingin diceritakan termasuk bagaimana mereka hampir dibub4rkan, ahli kumpulan keluar masuk dan silih berganti, namun biarlah ia menjadi sejarah.

K1sah kumpulan Search ni adalah sal4h satu c0ntoh bagaimana sus4h pay4h sesebuah penggiat seni dalam industri muzik negara.

Apa yang menarik, kumpulan Search juga ada membuat 1mpaknya yang tersendiri dalam industri dalam bentuk krit1kan dan tegvran.

Ini berlaku apabila Amy Search beberapa kali menegvr radio-radio tempatan yang lebih banyak memainkan lagu Ind0nesia berbanding lagu tempatan.

Namun begitu, jasa dan inspirasi yang dah diber1 oleh kumpulan ni kepada 1ndustri perlulah dikenang.

Al-fat1hah buat pengasas bersama kumpulan Search, Allahy4rham Yazit Ahmad.

Sumber/Kredit: bharian dan soscili via musikkjalanan

Sumber : Menujukebenaran

Leave a Comment