Cvri-cvri rakam vide0 eksperimen sos1al, Y0uTuber terkedv jumpa semula pakcik bantu sikat rambut… kata-kata pemandu bas itu memang t4k dijangka

SATU ‘eksperimen sos1al’ yang dibuat oleh se0rang Y0uTuber berbangsa C1na baru-baru ini tular.

Dalam vide0 tersebut, terserlah semangat kekeluargaan dan nilai-nilai murni dalam kalangan masyarakat Malaysia yang berbilang b4ngsa dan ag4ma.

Ramai netizen tersentvh dengan video tersebut yang menunjukkan seorang lelaki Melayu yang sudah berusia memakaikan tali leher dan menyikat rambut pemuda berkenaan yang sebenarnya sedang melakukan eksper1men sos1al.

Pakcik tersebut bertindak sp0ntan membantu merapikan pemuda berkenaan tak ubah seperti anak sendiri apabila diberitahu bahawa dia akan menghadiri temuduga dan t1dak pandai mengikat tali leher.

Setelah vide0 menyentuh hat1 itu mendapat resp0n p0sitif, jejaka tersebut yang dikenali sebagai Leeroy Wong bert1ndak mencari semula pakcik berkenaan.

Usahanya berjaya dan rak4man pertemuan kedua yang dimuat naik sekali lagi membuatkan netizen berem0si apabila lelaki tersebut yang dikenali sebagai pakcik Aris dengan bersahaja memelvk dan menc1um pipi Wong seperti anak sendiri.

Ketika mereka berjumpa semula di sebuah stesen bas, Wong mengambil peluang tersebut memoh0n maaf kepada pakcik Aris kerana baru berkesempatan untuk memaklumkan tentang rakaman video eksperimen sos1al itu yang tul4r dan mendapat perhatian ramai.

Pakcik Aris menganggap W0ng seperti anaknya sendiri.

Wong meng4kui dia berasa seb4k dan terharu dengan tindakan sp0ntan pakcik Aris sehingga tidak mampu mengeluarkan kata-kata sejurus mendapat b4ntuan lelaki berkenaan kerana tidak menjangka dia akan bertindak sebegitu.

Mendengar jawapan pakcik Aris yang merupakan seorang pemandu bas ketika ditemubual mengenai tindakannya membuatkan ramai memuj1 kemuliaan hat1 bapa kepada tiga cahaya mata ini.

“Ikhlas saya cakap la, masa saya teng0k awak tu ibarat macam anak saya yang nak pergi interview, nak kena nampak kemas,” ujarnya kepada Wong dalam pertemuan mereka.

Setelah mendengar penjelasan W0ng, pakcik Aris menjelaskan bahawa dia tidak sama sekali berkecil hat1 menjadi sebahagian dalam video eksperimen sos1al malah sempat mendoakan agar pemuda itu lulus dalam temuduga pekerjaan.

“Saya betul-betul simpati dengan awak. Kalau awak lambat masa tu walau satu minit macam mana.

“You jangan angk4t tangan, biar saya berdoa pada Tuhan,” jelas pakcik Aris.

Wong merupakan seorang Y0uTuber yang menghasilkan c0ntent berbentuk eksperimen sos1al.

Wong, menerusi p0sting di Instagram turut menyatakan rasa bersyukur menjadi rakyat Malaysia kerana selama empat tahun menghasilkan c0ntent, inilah kali pertama dia berdepan dengan m0men di mana setiap individu begitu mesra walau saling tak mengenali dan berasa dekat dengan hat1nya.

Walaupun hanya sekadar c0ntent, Wong berharap semoga mesej yang cuba disampaikan dapat diambil pengajaran dan boleh dic0ntohi orang lain.

Dia juga berharap agar mereka yang menjadi pengikut baharunya di media sos1al tidak salah faham berkenaan c0ntent yang dihasilkannya kerana ia dibuat untuk menyampaikan mesej secara santai.

Pakcik Aris merupakan se0rang pemandu bas Go KL.

Melalui perk0ngsian video di TikT0k tersebut, pakcik Aris menyatakan ucapan tahniah dan rasa b4ngganya dengan usaha yang dilakukan oleh anak muda ini.

Sumber : mStar

Leave a Comment