Penyelidik UKM Temui Cara Ub4ti Penyak1t Nyanyuk, Hanya Menggunakan Ulam Raja

Kalau k0rang makan nasi, especially nasi tengah hari, selalunya k0rang ambil tak ulam-ulaman? Kalau korang ambil, ulam apa yang paling fav0urite? Macam min, wajib lah kena ada ulam raja. Paling sedap lah dapat pula dengan sambal belacan, fuh..mantap!

Tapi selain dibuat ulam-ulaman, k0rang pernah tau tak kebaikan ulam raja ni? Kalau tak tau, meh sini min bagitau..

Baru-baru ini, se0rang penyelidik berbangsa C1na daripada Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) telah berjaya mencipta satu suplemen diperbuat daripada ulam raja yang dipercayai boleh mengub4ti penyak1t nyanyuk!

Melalui p0sting di laman Faceb00k @UKMOfficial, Dr. You Yee Xing, dari Fakulti Sains Kes1hatan tersebut merupakan penerima Anugerah Emas Ked0ktoran pada Majlis Konvokesyen UKM ke-49 Sidang Cancelor.

Suplemen Ulam Raja yang dicipta beliau itu dikatakan kaya dengan kandungan p0lifenol dan anti0ksidan yang dapat mencegah penyak1t nyanyuk dalam kalangan warga emas. Ia juga berp0tensi untuk bertindak sebagai agen pencegahan kecelaruan k0gnitif dengan menurukan aras per0ksida lipid, meningkatkan aras serum glutation serta mengaktifkan 0tak.

Menurut p0sting tersebut lagi, hasil kajian Dr. You ini didapati dapat meningkatkan fungsi kognitif global, ingatan kerja, mengurangkan keteg4ngan dan g4ngguan em0si dalam kalangan warga emas.

Selain itu, kajian tersebut juga dikatakan telah memberi impak p0sitif kepada kes1hatan masyarakat dan ekonomi negara yang membawa kepada perkembangan industri asas tani terutamanya berkaitan ulam raja.

Tahniah Dr. You! So, sekarang korang dah tau kan selain sedap, ulam raja ni baik untuk kes1hatan kita sebenarnya.

Sumber : Lobak Merah

Leave a Comment