“Berapa KaIi Pakcik Ni Kena K0rek T4hi Hidung”- Firdaus W0ng UIas Fitn4h Jeruk Masin P0pular

Siapa yang t1dak kenal dan makan jeruk masin jenama Mo Fa Kor dengan label wajah pemilik jeruk tersebut, jeruk ini juga sering digel4r dengan nama panggilan jeruk tah1 hidung apek C1na dikalangan masyarakat tempatan.

F1tnah Jeruk Masin

Gelaran pada jeruk tersebut menarik perhatian pendakwah terkenal, Firdaus Wong, untuk mengulas mengenai 1su f1tnah dalam makanan apatah lagi jeruk kesukaan ramai itu telah dif1tnah terlalu lama dan sebati dalam kalangan masyarakat tempatan.

Menurut Firdaus, jeruk masin ini sudah bertahan selama 76 tahun sehinggalah ke hari ini dan masih ada yang percaya bulat-bulat tanpa berfikir secara l0gik bahawa jeruk tersebut merupakan tah1 hidung apek C1na dalam label berkenaan.

“Jeruk masin ini sebenarnya bukan jeruk masin tetapi semua ini adalah tah1 hidung apek C1na tu.’

Nampak macam kelakar tetapi ada yang terpeng4ruh dan percaya. Kalau diikutkan l0gik, berapa kali pakcik ni kena k0rek t4hi hidung dan berapa banyaklah pakcik ni punya t4hi hidung untuk diju4l macam ni?

Sebab itu saya merasa kes1an pada pakcik ni dan juga yang percaya f1tnah ini kerana tidak berfikir secara l0gik dan sanggup diperb0dohkan. Jeruk masin ini bertahan selama 76 tahun sehingga hari ini.” Tulisnya

via Instagram @firdauswong

Netizen Banjiri Ruangan K0men

Melihat perk0ngsian dari pendakwah bebas ini, orang ramai mula membanjiri diruangan k0men posting tersebut dan memberi pelbagai k0men dan pandangan mengenai 1su f1tnah jeruk masin p0pular ini.

“Rasanya 0rang tua dulu-dulu cakap macam tu untuk elakkan anak makan yang dir4gui. Taktik men4kutkan. Mungkin dulu belum ada halal jakim”

“Tujuan asal tak nak bagi budak-budak makan asam.. Tapi satu Malaysia percaya t0hmahan ta1k hidung ni”

“Pada saya dari kecil pun tak percaya tu tah1 hidung.. Cuma panggilan je sebab kan ada banyak jenis asam. Senang nak kenal” k0men mereka

via Instagram @firdauswong

Apa pandangan anda pula?

Sumber : Murai

Leave a Comment