KeIuarkan syiIing 50 sen, d0kt0r k0ngsi m0men seIamatkan kanak-kanak yang tercekik

Setiap ibu bapa pasti akan melakukan apa sahaja untuk memastikan anak mereka sel4mat. Jika anak kecil dihantar ke taska atau ke pusat penjagaan sekalipun hati mereka terkadang tetap berasa b1mbang. Sepertinya hati mereka tidak akan tenang selagi tidak melihat anak mereka ada di depan mata.

Walaupun sudah berhati-hati, kadangkala kemal4ngan tetap berlaku ke atas anak kecil. Saban waktu ada sahaja berita kemal4ngan yang melibatkan kanak-kanak yang dilaporkan di media dan percaya atau t1dak, banyak kemal4ngan yang berlaku di rumah.

Antara kemal4ngan yang b0leh terjadi ke atas anak kecil ialah tercek1k. Ada yang tercek1k ketika makan, dan ada juga yang tercek1k ketika bermain. Anak kecil sememangnya mempunyai rasa ingin tahu yang tinggi, jadi ada antara mereka yang suka memasukkan sesuatu yang mereka pegang ke dalam mulut kerana menganggap itu adalah makanan.

Baru-baru ini seorang d0kt0r Pakar Bed4h Telinga, Hidung dan Tekak (ENT), Dr Mohd Shaiful Nizam berk0ngsi pengalamannya di laman Tw1tter miliknya ketika mengendalikan k3s seorang anak kecil berusia tujuh tahun tertel4n duit syiling sebesar 50 sen.

Berikut di bawah adalah bebenang yang dik0ngsikan Dr Shaiful:

Keadaan akan menjadi lebih berbah4ya jika syiling tersebut tersalah masuk ke dalam salur pernaf4san berbanding salur pemakanan

S0alan pertama yang ditanyakan tentang pesak1t adalah sama ada dia ses4k naf4s atau tidak.

Selepas beberapa pr0sedur dilakukan, pembed4han untuk mengeluarkan duit syiling tersebut berjaya dilakukan dengan selam4t tanpa sebarang k0mplikasi.

Saiz duit syiling tersebut dikatakan merupakan syiling paling besar yang pernah dikeluarkan 0leh Dr Shaiful.

Memandangkan ins1den tersebut bukanlah kali pertama terjadi, malah pernah banyak kali sebelum ini, Dr Shaiful menasihatikan ibu bapa dan penjaga supaya sentiasa mengawasi permainan anak-anak mereka.

Kalau b0leh elakkan memberi mainan kecil kerana mereka suka memasukkan sesuatu ke dalam mulut.

Selepas melihat ins1den yang sama kerap kali berulang, d0ktor ini menasihatkan ibu bapa untuk sentiasa memantau dan mengawai tingkah laku anak-anak terutamanya yang masih kecil.

Ibu bapa juga perlu mengawal tingkah laku masing-masing supaya tiada aksi bah4ya yang dit1ru oleh anak-anak kecil mereka. Ibu bapa pula, jagan sesekali membuat ‘magic’ dan jangan bergurau ketika ada sesuatu di dalam mulut.

Kalau ada anak-anak dilihat tertel4n sesuatu yang tidak sepatutnya dan mereka berkelakuan agak pel1k, segera bawa ke h0spital bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.

Sumber : Erabaru

Leave a Comment