Tiada aIasan tidak mampu! Ada je lapt0p RM800, cuma berat macam gajah… bekas peIajar akui pernah bekerja part time kerana miskin

SUSULAN video tul4r seorang pensyarah wanita mengherd1k pelajarnya kerana tidak mempunyai lapt0p untuk sesi pembelajaran secara 0nline dan mend4kwa ia boleh dibel1 pada harga RM800, pelayar media sos1al tampil mempers0alkan harga pasaran peranti tersebut.

Malah, rata-rata netizen menyatakan harga lapt0p baru yang paling murah adalah sekitar RM1,600 manakala RM1,000 untuk sec0ndhand.

Justeru, ramai yang mempers0alkan di mana pensyarah berstatus pr0fesor itu mendapatkan harga RM800.

Pers0alan itu bagaimanapun dijawab se0rang pelayar Twitter yang pernah membel1 lapt0p dengan harga RM800 dari aplikasi e-dagang terkemuka, Sh0pee.

Persoalan yang ditimbulkan seorang pelayar media sosial.

Pers0alan yang ditimbulkan seorang pelayar media s0sial.

“Pernah bel1 lapt0p RM800 di Sh0pee. Rasa macam refurbished. Boleh la nak buat kerja apa semua. Cuma lapt0p berat macam gajah beli pun sebab memang desperate nak pakai sebab takde lapt0p masa tu.”

Ketika dihubungi mStar, pelayar tersebut Nazrul Hafiz Ahmad Misman menyatakan lapt0p berkenaan dibel1 pada tahun 2020 untuk tujuan bekerja. Saya memang ada komputer untuk buat kerja, tapi disebabkan PKP (Per1ntah Kawalan Pergerakan) lama sangat, saya jadi b0san sebab tiada orang untuk teman saya bercakap,” ujarnya.

Ek0ran itu, bekas pelajar lulusan Ijazah Sarjana Muda Kimia Gunaan dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam Selangor, membuat keputusan untuk membeli lapt0p yang mudah dibawa ke mana-mana sahaja.

Resit pembelian turut dikongsikannya.

Res1t pembel1an turut dikongsikannya.

Menurut anak muda berusia 27 tahun itu, lapt0p yang dibel1 adalah refurbished ataupun dibaiki semula ke tahap 0ptimal dan hanya menggunakan Core i5, SSD 32gb dan HDD sebagai st0ran namun masih dalam keadaan baik dan Microsoft Office boleh digunakan.

“Saya juga cuba muat turun permainan D0ta untuk uji sejauh mana lapt0p tu boleh pergi… apa yang boleh saya simpulkan adalah, dengan l0w specs settings, saya b0leh main permainan tersebut,” jelasnya yang bekerja sebagai Quality Assurance.

Bagi seorang lagi bekas pelajar UiTM dari kampus Lendu Melaka, dia merasakan alasan ‘tidak mampu membel1 lapt0p’ adalah tidak wajar.

Masa tu saya bel1 lapt0p secondhand jenis Dell yang berharga RM1,600… guna duit sendiri, kumpul duit gaji hasil kerja sambilan sebab mak lagi m1skin berbanding sekarang ini.

FIA FIKA

Jelasnya yang hanya ingin dikenali sebagai Fia Fika, sebagai pelajar yang datang dari keluarga sus4h seperti pelajar dalam ins1den video tular itu, dia sanggup menggada1kan cuti semester dengan bekerja.

“Saya belajar UiTM Lendu batch 2009/2010 dalam bidang Pelanc0ngan dan Pengurusan Hotel. Masa tu saya bel1 lapt0p sec0ndhand jenis Dell yang berharga RM1,600… guna duit sendiri, kumpul duit gaji hasil kerja sambilan sebab mak lagi misk1n berbanding sekarang ini.

Fia Fika akui pernah hidup susah dan terpaksa lakukan part time untuk membeli laptop.

Fia Fika akui pernah hidup sus4h dan terpaksa lakukan part time untuk membel1 laptop.

“Zaman dulu lapt0p lagi mahal berbanding sekarang, jadi untuk memilikinya… setiap cuti semester saya akan bekerja selama dua bulan penuh, b0leh ada duit belanja untuk semester baharu.

“Kalau harap PTP TN RM2,500 untuk temp0h empat bulan tak cukup. Jadi ‘tiada alasan tidak mampu beli lapt0p’,” tegasnya yang turut k0men berkenaan 1su pensyarah tul4r tersebut.

Laptop zaman dahulu lebih mahal walaupun secondhand.

Lapt0p zaman dahulu lebih mahal walaupun sec0ndhand.

Dia juga menyatakan, kesus4han yang dialami itu menyebabkan ibu dan bapanya tidak dapat menghantar dia ke k0lej malah terpaksa membawa semua barangan keperluan dengan menaiki bas.

Malahan, dia turut mempert1kaikan kenapa pelajar zaman sekarang boleh membel1 telefon yang berharga RM3,000 tetapi tidak mampu membel1 lapt0p berharga sekitar RM800 hingga RM900.

Sumber : mStar

Leave a Comment