“Meny4kitkan hati”- Gurauan ‘suka intai 0rang mandi langsung tak lucu’, Bukan hanya der1ta, gadis tanggung maIu 4 ketumbit tumbuh di mata!

SUDAH pasti timbul perasaan m4lu bercampur sak1t apabila mata diser4ng ketumbit.

Lebih menyed1hkan apabila ‘m4ngsa’ terpaksa berdepan dengan 0rang sekeliling yang asyik mengusik dan berkata bukan-bukan.

Menerusi perk0ngsian se0rang gadis, Nur Syaza Izni Ahmad Sufian menunjukkan sebelah matanya yang ditutup dengan kapas setelah menjalani pembed4han membuang ketumbit pada bahagian kel0pak matanya.

Berk0ngsi cerita kepada mStar, dia yang senang disapa Izni memperincikan kisah di sebalik mas4lah dihadapi sehingga menjadi a1b pada dirinya untuk berdepan dengan khalayak sejak awal 2020.

“Mas4lah ketumbit yang saya hadapi ni terjadi banyak kali sejak dua tahun lepas lagi. Lebih kurang lima hingga enam kali juga mata saya bengk4k dan sak1t macam ni.

“Tapi masa 0ktober 2020 sampai Julai 2021 masal4h ketumbit dekat bahagian kel0pak mata ni tak hilang terus. Memang tak n0rmal bila dah sampai sembilan bulan ketumbit tu tak hilang-hilang.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Lama-kelamaan saya mula r1sau dan m4lu dengan ketulan tu jadi saya pergi ke tiga h0spital dan klinik yang berbeza-beza. B0leh dikatakan semua d0ktor berikan saya kaedah dan cara bagaimana saya nak hilangkan ketumbit ni tapi tak ada satu pun yang menjadi,” jelasnya

Menurut gadis berusia 19 tahun ini, mas4lah ketumbit menjadi lebih par4h apabila pada ketika itu dia sudah memiliki lebih daripada satu ketulan ketumbit besar di bahagian mata sebelah kirinya.

Disebabkan penyak1t mata yang berlarutan ini, anak b0ngsu daripada tiga beradik ini menyatakan bahawa keyakinan untuk bersemuka dengan 0rang secara berhadapan semakin berkurangan.

Izni nekad pergi ke kl1nik dan h0spital bagi membuat pemer1ksaan lanjut mengenai mas4lah ketumbitnya yang semakin par4h.

Tidak mahu membiarkan ma4alah matanya berlarutan kerana m4lu dengan orang ramai, Izni mengambil keputusan berjumpa d0ktor pakar untuk melakukan pembed4han pada 26 Julai 2021.

“Mata kiri belah atas sudah ada dua ketul besar ketumbit lepas tu ada pula dua ketul kecil dekat bahagian bawah mata. Sampaikan tak b0leh sor0k langsung dah masa tu.

“Saya sangat m4lu sebab jelas sangat nampak bengk4k tu. Kalau ambil gambar nampak mata saya sepet dan senget sebelah. Bila 0rang tegur lagilah saya m4lu. Terus tak yakin nak ambil gambar atau vide0 masa tu.

Pengalaman masa saya buat pembed4han tu agak per1t. Saya terpaksa tahan sak1t masa d0ktor t0reh dalam kel0pak mata walaupun sebelum tu d0ktor dah sunt1k ub4t b1us dulu.

NUR SYAZA IZNI

“Ada juga kawan atau 0rang tak kenal ej3k sebab ada ketulan dekat mata ni. Paling tak suka bila 0rang kata saya ada ketumbit ni sebab suka meng1ntai orang mandi. Bagi dia mungkin kelakar tapi saya yang kena hadap ni rasa m4lu dan sak1t hati,” luah Izni.

Akhirnya, gadis yang menetap di Bandar Saujana Putra, Selangor ini berjumpa pakar yang mana menurut d0ktor Izni mempunyai mas4lah chalazion (penakungan minyak akibat saluran kelenjar yang tersumb4t.

Gadis ini terp4ksa men0nj0lkan bahagian muka kanan sahaja untuk mengambil gambar.

Jelas Izni, d0kt0r menyatakan bahawa keadaan ini terjadi apabila mata dan permukaan sekeliling matanya t1dak bersih.

Kecenderungan untuk mendapat ketumbit lebih tinggi apabila Izni meng4kui sendiri dia selalu menyentuh dan menggaru bahagian kel0pak mata dengan tangan yang k0tor menyebabkan kelenjar kel0pak matanya tersumb4t dan menghasilkan ketulan-ketulan yang banyak.

“Pengalaman masa saya buat pembed4han tu agak per1t. Saya terp4ksa tahan sak1t masa d0ktor t0reh dalam kel0pak mata walaupun sebelum tu d0ktor dah sunt1k ub4t b1us dulu. Setiap t0rehan d0ktor tu saya b0leh rasa sak1t dia. Jumlah h4rga pembed4han saya buat tu termasuk ub4t-ub4tan adalah lebih kurang RM600.

Izni berasa lega t1dak kese0rangan apabila mengetahui ada ramai lagi diluar sana yang hadapi mas4lah seperti dia.

“Saya p0st vide0 tu dekat TikT0k sebab nak teng0k ada tak yang terima nasib sama dan faham perasaan bila kena penyak1t ni. Bila saya baca k0men netizen barulah saya rasa lega sebab ramai juga yang pernah kena macam ni. Ada juga yang panggil saya dengan karakter kartun dan pelak0n bila teng0k mata saya sebelah saja dalam vide0 tu,” ujar Izni.

Sumber : mStar

Leave a Comment