Semasa h4mil, aku mnduduki SPM. Kerana terlalu ten4t famili Arin dtg lps bers4lin t4kut xsempat jumpa

Baca perlahan-lahan dan ambillah Pengaj4ran apa yg pernah berlaku kepada saya ini. Jadikan ini sebagai panduan.

Nama aku Warda. Aku dilahirkan dalam sebuah keluarga yang sus4h. Ayah bekerja sebagai tukang rumah di kampung dan mak hanyalah suri rumah tangga.

Aku punyai 3 orang adik beradik dan aku merupakan satu satunya anak perempuan mereka. Oleh kerana itu aku dimanjakan dan setiap apa yang aku mahu, ayah dan mak akan usaha untuk tunaikan.

Walaupun keluarga aku sus4h, tetapi hidup aku mewah kerana aku di kelilingi oleh ramai lelaki yang sudi memberikan aku kemewahan.
Mungkin rezki aku memiliki rupa paras yang menarik aku jadi rebutan para lelaki di sekolah juga di luar sekolah.

Ada yang sanggup berg4duh, bertumbvk dan bermusvhan di sebabkan aku. Dalam ramai ramai lelaki itu, aku lebih tetarik kepada Arin ( bukan nama sebenar ). Arin tidak bekerja tetapi hidupnya mew4h, rezeki dia dilahirkan dalam sebuah keluarga yang kaya raya.

Kemewahan yang aku ang4nkan pada setiap malam sebelum tidur ada pada Arin.

Jika disebut nama ibu dan bapanya, semua kenal dan tahu mereka berharta. Ayah kata, ayah tak mampu bagi aku kemewahan tetapi dia berjanji akan memberi aku bahagia dengan merestui hubvngan aku dengan Arin. Masuk tahun pertama aku bersama Arin.

Dia membelikan pada aku sebentuk cincin dan seutas rantai emas. Tanda yg dia bersungguh sungguh ingin memiliki aku. Arin berjanji akan membawa orang tuanya bertemu dengan org tuaku setelah aku t4mat SPM. Gembiranya hatiku tidak terkira.

Arin juga berjanji akan mula berkerja di syarikat ayahnya selepas kami bertunang. Mendengar itu, hatiku semakin berbunga bunga kerana ianya akan membuat along ku merestu1 hubvngan kami. Hari raya puasa, aku dibawa bertemu dengan orang tuanya untuk kali pertama. Aku dilayan baik walaupun aku anak orang sus4h.

Ibunya seorang peramah. Macam-macam cerita kami bualkan. Semuanya tentang Arin. Arin juga punyai 3 adik beradik dan semuanya lelaki.

Setiap sump4h dan janjinya bergitu meyakinkan aku, dia akan menikahi aku, membahagiakan aku dan hanya aku dihatinya hingga ke akhir h4yat.

Dua bulan aku t1dak ha1d, mak membawa aku ke kl1nik. Aku disahkan ham1l. Mak terkedv dan ayah terdiam. Sepanjang perjalanan pulang ayah dan mak hanya memb1su. Aku tahu mereka m4rah padaku.

Hati mereka h4ncur apabila satu-satunya anak perempuan yang ada telah menc0teng arang kemuka mereka. Tetapi apakan daya, terlajak perahu boleh diundur, terlajak perbuatan mustah1l untuk berpatah kembali.

Berbeza pula dengan aku, perasaan ku ketika itu sangat gembira kerana aku telah ham1lkan anak kekas1h hatiku… Arin… Satu-satunya lelaki yang aku sayang dan akan membawa aku keluar dari kep0mpong kem1skinan. Aku menghvbungi Arin dan memaklumkan pekara itu kepadanya.

Mendengar berita itu, Arin sangat gembira dan berjanji akan membawa orang tuanya kerumahku. Malam itu, dua pihak bertentang mata. Ku sangka p4nas hingga ke petang, rupanya hujan di tengahari. Apa yang aku impikan berkec4i semuanya.

Arin semakin lama semakin menjauh. Along tidak sudah sudah meny4lahkan aku. Mujur lah mak dan ayah tidak membu4ng aku.

Aku pernah pergi bertemu Arin, mer4yu dan melvtut kepada Arin untuk terima aku dan anak ini. Namun Arin tidak mampu. Dia tidak mahu hidup svsah.

Ibunya memberi kata pvtus, jika ingin hidup bersama aku lupakan keluarganya dan jika ingin hidup mewah, lupakan aku. Aku pulang dengan hati yang h4ncur. Aku tidak kisah lagi dengan impian untuk bersenang lenang ibarat puteri raja.

Hanya aku mahu adalah seorang ayah kepada anakku ini. Anak ku ada ayah yang menyayanginya seperti knak knak yang lain…! Aku ingin hidup bekeluarga. Cukup lah aku sahaja dih1na sewaktu dibangku sekolah rendah kerana sus4h.

Tidak mampu miliki beg sekolah yang m4hal, kasut sekolah yang berjenama, alatan tulis yang pelbagai warna dan corak. Jika ingin makan yang sedap sedap, aku terp4ksa meng4mpu kawan kawan yang kaya. Mana yang s1mpati akan memberi barang barang terp4kai milik mereka kepada aku.

Arin menc4mpakkan kemuka aku sejumlah du1t yang banyak dan meminta aku menggvgurkan zur1atnya yang telah mula tumbuh menjadi jan1n, yang telah cukup sifatnya dan mula menend4ng pervtku sebagai tanda dia wujud di dalam rah1m ku. Berkali kali Arin minta aku pergi dari hidupnya supaya dia tidak rasa bers4lah dan dipers4lahkan.

Aku tahu dia telah ‘dir4cun’ oleh ahli keluarganya yang lain supaya membu4ng aku dari hidupnya. ”Paksu kau dah pesan kan. Setakat nak main main boleh. Kalau nak buat b1ni, cari yang setaraf. Ni sampai bunt1ng kau kerjakan.

Entah anak j4ntan mana dia bunt1ng, kata anak kau. Hey. Keturunan aku tak ada yang beranak lu4r nikah tau.

Dah tak tahu nak paka1 per4ncang ke apa dulu. Main s0dok jer…” Kata kata ibu saudaranya yang sampai m4ti akan aku kenang.

Ada juga diatara kawan kawan lelaki aku yang dahulu benar benar ikhlas sudi menjadi p4k sanggup, tapi aku t0lak. Aku tahu mereka ikhlas keatasku.

Aku tidak mahu aku dan anak ini nanti menjadi beb4n kepada mereka. Aku redha dan menganggap ini antara bal4san tuhan keatas aku kerana telah banyak mainkan perasaan dan h4ncurkan hati orang satu waktu dahulu.

Aku bu4ng yang bvruk dan aku jadikan ianya satu rahmat tuhan. Hubvngan antara aku, along dan angah yang semenjak dulu tidak pernah r4pat kini semakin erat.

Along yang dulu tidak pernah ‘sebulu’ dengan angah kini semakin bekerjasama dalam setiap pekara. Aku sangka mereka telah membu4ng aku, rupa rupanya tidak.

Pernah mereka balik dalam keadaan luk4 dan bengk4k bengk4k kerana dipukol oleh keluarga Arin, rupa rupanya dalam diam diam mereka pergi berjumpa Arin minta bertanggungjawab.

Mal4ngnya Arin tidak mahu berlembut dan menghvbungi pakcik pakciknya supaya datang mengh4lau along dan angah.

Hampir 6 bulan aku tidak mendengar berita Arin semenjak along dan angah pulang dalam keadaan luk4 dan bengk4k bengk4k itu, tiba tiba aku dpat berita adik ke 2 Arin men1nggal kerana eks1dent dil4nggar lari.

Aku mengucap panjang. Siapa lah aku untuk menghvkum kerana aku adalah seorang pend0sa yang sedang ‘dihukvm’. Habis p4ntang, aku bekerja di sebuah mall dengan menjadi promoter barang barang wanita.

Sedang aku sibuk mengemas dan menyusun barang-barang aku disapa seseorang yang amat aku kenali. Sekali lagi aku berist1ghfar pada Allah Swt mohon ke4mpunannya. Aku tvnduk sambil hatiku berdoa semoga Allah Swt memberi hidayah kepadanya.

”Akak Warda jangan mar4hkan Mely yer. Mely tak terl1bat dalam apa yang berlaku pada kak Warda dan Abang Arin.”

Menurut mak, ayah telah mengh4lau mereka sekeluarga dengan batang penyapu yang kebetulan sewaktu kedatangan mereka ayah sedang mengemas laman. Mujur la waktu itu ayah sedang menyapu laman bukanya sedang menyab1t rumput atau meneb4ng pokok.

Aku pula telah lama berpindah menginap di rumah sewa sendiri. Rezeki aku kerana dapat kerja yang baik, halal dengan gaj1 yang agak lum4yan.

Aku ingin bina hidup baru bersama anakku jauh daripada masyarakat yang tahu kisah silam aku. Biarlah ianya terkubvr sepi sehingga tiba masanya Nur Muhammad tahu kebenarannya dan waktu itu aku harap aku kuat untuk menceritakan padanya.

Mak kata, itu bukanlah kali pertama mereka datang, boleh dikatakan setiap hari, mer4yu untuk temukan Nur Muhammad dengan Arin.

Aku mel4rang mak memberitahu dimana aku bekerja dan dimana aku tinggal. Bukan niat untuk berdend4m atau memberi hukvman kerana aku tidak lah layak untuk menghukvm sesiapa.

Cuma aku memerlukan masa, mencari kekuatan serta keihlasan untuk membawa Nur Muhammad bertemu dengan Arin. Bila waktunya biarlah ianya ditentukan Allah SWT. Yang aku tahu, aku cukup berterima kasih kpd Arin skeluarga kerana mereka aku berubah, mula mencari Allah dan melalui mereka aku mendapat hidayah serta pertunjuk.

Allah SWT ‘mengirim’ mereka kepada aku sekadar untuk ‘menjent1k’ aku daripada aku terus tenggel4m mengejar dunia. Bukan niat aku untuk menghukom kerana aku sendiri adalah pend0sa yang sedang ‘dihvkum’.

Kisah benar daripada seorang sahabat lama… Kisah ini diceritakan oleh abangnya ( watak Warda ) kepada Ammy untuk dijadikan ikt1bar kpd para pembaca… Watak dan tempat Ammy ubah untuk menjaga A1b. Kredit: kuasaviral

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber :  Seleksi Media

Leave a Comment