Tib42 saudara dtg rumah tanya ar4h kiblat, suami tergag4p nk j4wab sambil g00gle k0mpas nak cari arah, m4lunya rasa

Baca perlahan-lahan dan ambillah Pengajaran apa yg pernah berlaku kepada saya ini. Jadikan ini sebagai panduan.

Assalamualaikum, moh0n admin siarkan lu4han saya ini sebab saya tiada tempat nak k0ngsi mas4lah demi jaga a1b suami saya. Moh0n pembaca dapat bagi idea untuk bantu saya.

Sekadar makluman saya berumur 25 tahun dan suami 32. Tahun ni masuk tahun ketiga perkahwinan kami, ringkasnya suami saya ba1k serba serbi cuma satu saja kekurangannya iaitu dia sekadar Islam atas nama.

Jujurnya saya juga begitu dulu. Hanya sekadar puasa di bulan ramadhan tapi tak s0lat walaupun tahu segala hvkum. Saya mula t4k jaga s0lat ketika remaja kerana ada kr1s1s keluarga dan rasa nak member0ntak sebab rasa t1ada siapa yang pedul1.

Waktu itu, saya rasa takpela nanti kawin suami aku b1mbing la ke jalan yang benar. Tapi m4langnya suami saya pon 2×5 je dengan saya. Thun pertama perkahwinan kami langsung tak s0lat malah langsung tak pernah ada perkataan s0lat pon dalam rumah.

Kami masing-masing tak pernah ungkit pasal s0lat dan jalani rutin harian dengan kerjaya sendiri. Pada waktu ramadhan pula, saya hanya puasa sendirian kerana suami saya t4k puasa pon.

Pada mulanya bermacam alasan dia bagi sebab tidak berpuasa dan paling byk kali digunakan adalah let1h bekerja.

Tapi saya tahu bukan sebab let1h kerja kerana saya pernah nampak jam 8 pagi, belom ke kerja pon dia dah s0rok-s0rok h1sap r0kok belakang rumah. Bila petang bagi alasan hari ini kerja pen4t tak larat nak puasa.

Pendek cerita suami saya bagai Isl4m atas ic sahaja tapi depan orang dia ada la berlakon pergi s0lat dan puasa. Mungkin hanya sebab seg4n dan nak jaga a1r muka hakikatnya di rumah memang t4k buat pon.

Suatu hari sedara mara kami datang ke rumah dan bila masuk waktu s0lat mereka minta untuk p1njam sejadah dan telekung.

Waktu tu saya rasa m4lu yang teramat-amat sangat sebab saya hanya menjumpai sehelai sej4dah yang penuh habuk dalam rumah dan kel4m kabut mencari televung yang saya sendiri tak gunakan.

Malah ketika mereka tanya arah k1blat pon suami saya terg4gap-gag4p menjawab sambil g00gle k0mpas nak cari arah. M4lu sungguh saya rasa depan mereka sebab pasti mereka tahu kami berdua tak s0lat pon dalam rumah.

Mulai detik itu, timbul kesedaran dalam hati saya untuk berubah.

Saya perlahan-lahan belajar semula s0lat dan mengaji. Cari semula ilmu-ilmu agama yang dah lama ditinggalkan. Sentiasa dengar kuliah-kuliah ilmu untuk menjadi muslimah sejati dan mengajak suami untuk berubah bersama.

Apabila saya cakap 1su agma dan solat pada suami,dia hanya akan angguk-angguk dan cepat tukar t0pik ke lain. Pada mulanya dia ikut tapi berpaksa. Saya perlu p4ksa dia solat ibarat p4ksa budak kecik pergi sekolah.

Membeb3l, nasihat, tarik tangan ke t0ilet untuk ambil wuduk dan duduk sebelah tunggu dia solat.

Saya buat begitu hari-hari dengan harapan dia akan buat secara p4ksa pada mulanya dan lama-lama akan lakukan sendiri secara suka rela.

Hati saya lega lihat suami saya pon dah s0lat mujur dia memang seorang yang menurut kata. Memang apa yang saya cakap dia akan selalu iya kan sahaja dan tak pernah mel4wan.

Tapi bukan setiap masa saya dapat perhatikan dia ketika s0lat. Kalau waktu bekerja saya selalu mesej dia tanya dah solat ke belom dan dia selalu balas dah.

Saya rasa lega dia dah jaga s0lat walaupon saya tiada disamping dia tapi rupanya dia t1pu sahaja. Itu semua lakonan.

Hati saya h4ncur dapat tahu selama ni dia hanya berlakon s0lat je jika saya tak awasi dia ketika solat. Hati saya boleh dapat tahu sama ada dia men1pu atau bercakap benar.

Akhirnya, dia sendiri meng4ku pada saya dia cuma solat sebab nak jaga hati saya dan nak elakkan perg4duhan.

Walau dah macam-macam cara saya cuba untuk sedarkan dia kewajiban solat dia tetap tak berubah. Saya tidak mahu dia hanya berlak0n solat demi saya.

Saban hari kami berg4duh hanya kerana ini dan selepas itu dia cuma akan pvjuk dan usaha sejukkan hati saya dengan bermacam cara.

Saya memang tak boleh nak mer4juk lama dengan dia sebab dia pandai beli j1wa saya. Dia juga pandai berjanji untuk berubah tapi itu semua hanya janji kosong dan sekadar nak memvjuk.

Dia memang suami yang baik dan selalu melayan saya bagai puteri raja sejak dari hari pertama kahwin sampai sekarang tak pernah berubah. Segala kemahuan, kehendak saya dia tunaikan.

Dia juga tak kedekvt dengan wang ringgit. Pendek kata tiada apa yang saya nak c0mplain selain daripada dia tak jaga agma.

Sifat dia juga seorang yang ramah, sentiasa tersenyum, suka bersedekah dan semua orang sangat senang pada dia.

Saya pula jenis tak pandai bergaul,pend1am, dan nampak g4rang bertentangan dengan sifat dia.

Saya juga banyak terhut4ng budi dengan dia sebab dia yang merubah saya dari seorang yang l1ar dan suka member0ntak kepada orang yang lebih matang.

Dia juga yang pulihkan hubvngan saya dengan ibu bapa saya dari langsung tak bertegur sapa sampai boleh bersua muka sekarang (walau kek0k bagai orang as1ng), dia banyak ajar saya erti kesabaran dan memaafkan kes1lapan orang lain.

Kemuncaknya, kami berg4duh besar selepas saya minta b4ntuan sesorang untuk menasihati dia.

Pertama kali saya lihat dia meng4mok begitu. Mungkin dia rasa eg0 dia tercabar apabila ada orang lain yang tahu salahnya yang itu.

Dia tudoh saya cuba nak menj4tuhkan marruah dia. Saya pulak terlepas kata panggil dia mun4fik sebab pura-pura je solat depan orang padahal sekadar Isl4m atas ic sahaja. Dia m4rah sampai terbalikkan meja kaca sampai berterabur kaca seluruh lantai rumah.

Saya p1jak kaca masuk bilik sambil menangg1s bukan sebab kaki luk4 tapi sebab dia cakap saya takkan masuk syurrga walau konon acah ustzah solat lima waktu tapi luk4kan hati suami. Dia cakap kalau dia tak 4mpunkan saya jangan harap nak c1um bau syurrga. Hati rasa sak1t ped1h lebih dari sak1t terpijak kaca.

Tapi lepas tu macam biasa dia cuba memvjuk saya semula. Dia mer4wat saya sepanjang malam dan tidur di hujung kaki saya seolah-olah saya sak1t ten4t padahal luk4 di kaki sahaja. Sejak itu, saya dah berpvtus asa untuk merubah dia.

Saya langsung dah tak ungkit pasal s0lat depan dia. Langsung tak ajak dia s0lat dan ingatkan dia pasal solat. Saya anggap saya dah buat apa yang termampu tapi untuk memberi dia cahaya hidayah itu bukan saya.

Sejak saya dah tak sebut pasal 1su ag4ma kami dah jarang berg4duh dan saya pon dah tak pernah nampak dia solat lagi di rumah. Kalau berjalan pon dia cuma turunkan sya di masjid untuk solat dan dia tunggu dalam kereta seperti perempuan yang datang bulan.

Saya memang rasa kecew4 tapi hanya simpan dalam hati sebab m4las nak berg4duh. Waktu bulan puasa pon sy cuma pura-pura tak nampak dia sorok-sorok makan tak puasa. Saya hanya mampu berdoa semoga satu hari nanti dia dapat kesedaran untuk berubah dan jaga kewajiban dia sebagai seorang musl1m.

Reaksi warganet yg turut berk0ngsi pngalaman n kisah2 masing2 yg boleh memb4ntu tt mengubah sikap suaminya.

Suzana Saleh – Kewajipan kamu dah selesai apabila kamu telah berusaha untuk menegur/ mengajak suami untuk bersolat.

Apa yang perlu kamu lakukan sekarang teruslah bersolat dan berdoa. Pohon kepada Allah agar suatu hari nanti Dia yg memegang hati2 manusia akan memberi taufik dan hidayah kepada suamimu.

Insyaallah…j4ngan pvtus asa berdoa ye nak. Tunjukkan contoh yang baik. Jangan s1ndir2 atau sak1tkan hati dia. Doa doa doa.!

Siti Noraini Maidin – Teruslah berdoa puan, sesungguhnya hidayah itu milik Allah jua… puan sudah jalankan tanggungjawab dengan menegur secara bersungguh2…

moga suatu Hari nanti akan terbuka hatinya untuk solat dengan ikhlas dan penuh 5 waktu.

Eita Arif – Bunga,sy ced0k ilmu/pengalaman org .. xsilap sy dulu sy bc ttg aruw4h isteri seorg peelakon.tiap2 mlm dia bersujud pd Allah agar terangkan hati suami beliau utk menunaikan rukun iman yg 1 ni lah,

yg paling utama ditanye ketika kita m4ti nti .. dia sujud tiap2 mlm tanpa jemu..hingga 1 pg pelak0n ni blk umah awal.

Terdgr suara isteri dia menang1s .. dia 1ntai isteri dia .. rupanye isteri dia ni menang1s dlm doa supaya Allah berilah hidayah n kekalkan hidayah itu dlm hati suaminya agar terus menunaikan solat walau jika dia telah tiada krn sedaya upaya dia cuba utk membetulkan suaminya tp eg0 suami sgt tgi.

Apalah dayanye sbg isteri ..peelakon tersebut turut menang1s di pintu bilik .. mulai itu peelakon itu tetap memaksa diri utk mencukupkan solat spt mana doa sang isteri.

Tak lama kemudian isteri beliau men1nggal dunia mengejvt tp dlm senyum.

Rohizah Haroon – Puan semasa Puan bersolat selalu letak sejadah satu lg dihadapan Puan..simb0lik spt berharap beliau akan jd imam pd puan.

semoga Allah lembut kn hati suami,percayalah suatu hari suami pasti akan tanya pasal sejadah kosong dihadapan Puan.

Sentiasa berdoa Allah kurniakn pentunjuk dan hidayah pd suami Puan.. Insyaallah..Allah makbulkn klu isteri yg sentiasa mend0akn utk kebaikan buat suami tersayang.

Wanie Hariz – Dear c0nfessor,Ada satu kisah kehidupan yang sy pernah baca mirip kisah c0nfessor. Kisah ni tertulis dalam buku Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman, tulisan Pr0f Kamil. Carilah buku ni, saya harap sangat buku ni boleh bagi teladan pada puan.

Secara ringkasnya, buku ni menceritakan tentang seorang pensyarah UiTM berpangkat Pr0fesor Madya (ketika itu) dan prjalanannya kembali mencari Tuhan pada usia beliau menjejak 40 tahun.

Juga diceritakan kisah cekalnya hati, tulusnya d0a Puan Roza (isteri beliau) mendepani uj1an suami yang tidak solat dari seawal kawin sampailah sudah beranak-pinak.

Semoga buku ni dapat menjadi inspirasi dan teladan bagi puan.Doa itu sennj4ta utama mukmin.

– Bunga (Bukan nama sebenar) VIA IIUMC.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : Seleksimedia

Leave a Comment