Terjumpa bahan kursus Matematik 12 thn lalu, suami terkedv saat isteri tunjuk skil baca buku cerita bern0mb0r… ramai teka penciptanya wanita

SEBUT sahaja Matem4tik, pastinya ramai mengimbau pengalaman pah1t dan manis yang dilalui.

Namun, bagi pen1aga k0smetik Nur Atikah Madzlan yang begitu meminati mata pelajaran berkenaan, dia sanggup mengikuti kursus khas selepas mengetahui mengenainya melalui surat khabar kira-kira 12 tahun lepas.

Ujar anak kelah1ran Negeri Sembilan itu, kursus ‘kem mokhdar’ yang disertai ketika sek0lah menengah amat memb4ntunya mendalami subjek itu sehingga mampu menyelesaikan s0alan tanpa menggunakan kalkulat0r.

Langkah pengiraan yang digunapakai bukan sahaja memb4ntunya sc0re dalam Matem4tik dan menghafal sifir tetapi memb0lehkannya membaca buku cerita bernombor yang diberikan semasa kursus berkenaan.

Buktinya, wanita yang mesra disapa Atikah ini telah berjaya membaca apabila secara tiba-tiba ‘dip4ksa’ oleh suami sejurus menjumpai buku tersebut ketika mengemas rumah baru-baru ini.

“Bila saya tunjuk buku cerita bern0mbor tu, suami saya macam speechless dan dia sangat terkejvt ketika saya membaca sal4h satu buku yang dijumpai.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Disebabkan teruja, dia minta saya membaca buku yang lain pula dan dalam diam dia rek0d vide0 untuk disiarkan di media sos1al.

“Saya sedar berkenaan vide0 tu selepas melihat banyak notifikasi k0men,” k0ngsinya yang mengakui boleh membaca antara 20 hingga 30 digit dalam satu masa kepada mStar pada Selasa.

Tidak l0kek berk0ngsi ilmu yang dimiliki, Atikah yang kini berusia 28 tahun menyatakan dia berhasrat membuat beberapa tut0rial tentang cara membaca buku cerita bern0mbor selepas mendapat permintaan yang banyak daripada beberapa pelayar media sos1al.

Malah, dia juga telah berk0ngsi teknik asas untuk membaca buku berkenaan di mana sese0rang itu perlu mengambil perkataan akhir bagi setiap n0mbor untuk mengeja perkataan yang tertera.

Koleksi buku cerita nombor yang dimiliki Nur Atikah.

K0leksi buku cerita n0mbor yang dimiliki Nur Atikah.

“Misalnya, n0mbor satu akan disebut tu, n0mb0r dua pula disebut wa dan begitu seterusnya. Selain itu, sebutan bagi Ax18 pula agak berbeza di mana A kekal sebagai A manakala x disebut da iaitu berm4ksud darab dan 18 pula mewakili la.

“C0nt0h kedua pula 567 yang disebut sebagai manja. Lima disebut ma, manakala enam mewakili na dan ia akan disambung menjadi 56 iaitu man manakala tujuh disebut ja,” jelasnya lanjut.

Selain itu, ruangan k0men turut dihujani beberapa buah fikiran kelakar antaranya ‘ni mesti perempuan yang punya idea ciptakan benda ni’ dan ‘aku cuma nak jadi manusia n0rmal bukannya r0b0t’.

Atikah mahu mengajar mereka yang ingin mengetahui teknik pembacaan nombor.

Atikah mahu mengajar mereka yang ingin mengetahui teknik pembacaan n0mbor.

Dalam pada itu, dia turut menasihati remaja dan murid sek0lah yang ingin mendalami mata pelajaran Matem4tik untuk mengikuti kursus seperti kem mokhdar.

“Remaja sekarang lagi senang nak dapat inf0, kena ada inisiatif sendiri kalau nak berjaya.

“Macam saya lakukan dahulu, maklumat berkaitan ini saya per0leh semasa membaca akhbar.

“Sekarang pun ada pelbagai tuisyen dan kaed4h pembelajaran pun menarik, saya menyertai kursus ini pun kerana caranya menarik,” ujarnya yang baharu mendirikan rumah tangga tahun lalu.

Vide0 yang dimuat naik di TikT0k pada 8 Februari telah dit0nton lebih 389,600 pengguna selain meraih 37,300 tanda suka (likes) dan turut dik0ngsi lebih 978 pengguna aplikasi itu.

Sumber : mStar

Leave a Comment