[VIDEO] Lelaki Buat Eksper1men Tampal Pelekat RFlD Dekat Belakang N0 Plate. Lihat Apa Jadi

Sebelum ini, ramai yang mend4kwa tidak berpuas hat1 dengan s1stem Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) yang dikatakan punca trafik di plaza t0l menjadi lebih ses4k.

Ini berikutan ramai kejadian ‘ters4ngkut’ di depan palang t0l setelah s1stem tersebut gag4l untuk mengesan pelekat RFID yang ditampal di cerm1n atau di lampu depan kereta.

Ramai juga yang mend4kwa pelekat RFID ini terlalu ‘manja’ kerana pengguna kerap terp4ksa menukarkannya dengan pelekat yang baharu setelah ianya sering terk0pek ketika mencuci kereta.

Ini mengakibatkan orang ramai mula membangk1tkan 1su k0s memas4ng RFID yang dikatakan membeb4nkan dan hanya menguntungkan p1hak tertentu sahaja.

Seorang pengguna TikT0k, NorAzri Zakaria baru-baru ini telah berk0ngsi satu tip berguna untuk orang ramai menampal pelekat RFID di kereta mereka.

– Tangkap layar dari TikT0k @azrizakaria901

Menurutnya, melekatkan sticker RFID di bahagian belakang nomb0r plate depan kereta akan membolehkan frekuensi radi0 dikesan dengan lebih cepat.

Berbanding dengan menampalnya di cermin depan kereta, cara ini juga lebih kemas serta tersor0k dari pandangan p1hak yang bern1at jah4t dan ingin mengambil kesempatan.

Beliau turut menghantar video TikT0k berdurasi 1 minit 18 saat tersebut sebagai ‘eksper1men’ menggunakan kereta beliau sendiri.

Hasilnya amat menakjvbkan! Azri didapati berjaya melepasi kira-kira enam plaza t0l tanpa sebarang mas4lah untuk mengundur kembali keretanya.

Ramai pengguna TikT0k yang lain memberikannya puj1an dan pengh4rgaan terima kasih di ruangan k0men setelah mencuba sendiri keberkesanan cara ini.

– Tangkap layar dari TikT0k @azrizakaria901

“Terima kasih br0… t1p yang berguna. Saya dah buat memang menjadi. Laju je dapat detect dalam kelajuan 40km sejam, terus palang naik,” tulis pengguna @nizamabdrazak.

“RND berjut4-jut4 punya c0mpany, last-last netizen yang dapat kaji s0lution pr0blem RFID,” balas @vatzruuz.

Walaupun ada juga yang memberi k0men cara ini boleh mendatangkan mas4lah sekiranya n0mbor plate pat4h dan h1lang, Azri hanya memberi jawapan berikut:

“Ya, mana-mana tempat ada kelem4han. Saya suka area n0mbor plate sebab nampak kemas dan tak susah r0sak sebab ters0rok”.

Letak sticker dekat belakang n0 plate (depan). Lebih cepat detect daripada tampal dicermin. Lebih kemas dan tersor0k. Sila la cuba.

Sumber: NorAzri Zakaria

Lagi Perk0ngsian L0kasi terbaik tampal RFID, palang c0nfirm buka lebih awal

Lelaki ini k0ngsi lokasi terbaik tampal RFID, palang c0nfirm buka lebih awal. Sejak beberapa hari lalu, 1su mengenai Identifikasi Frekuensi Rad1o (RFID) sangat hang4t diperkatakan terutama apabila s1stem tersebut dipercayai tidak dapat mengesan kereta pengguna yang melalui t0l di beberapa laluan termasuk di T0l Sungai Besi.

Ek0ran itu, ramai pengguna yang meluahkan kekes4lan mereka sehingga RFID menjadi trend1ng kini di media sos1al.

Tidak kurang juga ramai netizen yang turut berk0ngsi pengalaman mereka menggunakan sistem tersebut terutama cara-cara untuk memas4ng tag RFID pada kereta dengan betul.

Seperti yang dik0ngsikan oleh pengguna Faceb00k, Solihin Razali, yang mengatakan bahawa tag RFID telah dipasang bersebelahan n0mbor plat kereta.

Lelaki ini k0ngsi l0kasi terbaik tampal RFID, palang c0nfirm buka lebih awal

Menurutnya, tag itu dipasang oleh pekerja t0l di mana ia diuj1 terus dengan menggunakan pengimbas RFID manual.

Ikuti perk0ngsiannya di bawah ini.

RFID pasang di t0ll, di0rang test guna scanner RFID manual:

Pas4ng kat windscreen tak detect (katanya sebab ada tinted, kejap bunyi kejap tak bunyi)

Pasang kat lampu tak detect (kejap bunyi kejap t4k bunyi)

End up diorang pas4ng sebelah number plat, bunyi scanner berterusan detected walau dari pelbagai angle. Saya mula-mula tu r4gu-r4gu jugak, boleh detect ke idak ni.

Tapi s0 far dah seminggu ulang alik 0ffice, tak pernah sangkut lagi, dan yang paling best adalah palang buka lebih awal. Kereta saya sebelum ni pasang di windscreen, rapat dengan palang baru bukak, but this time, puas hat1!

Siapa lagi geng RFID tepi plat?

Sumber : Trending Sangat

Leave a Comment