Kisah se0rg ibu yg kcewa. 0pah siap ckp ank b0ngsunya dah m4ti. Kini, pak usu si anak derh4ka mula terima bal4san

Gambar sekadar h1asan. Aku Mirae, gad1s yang sudah bekerja dan tinggal bersama keluarga. Bukan kisah diri aku yang nak ku ceritakan kat sini. Bukan juga kisah j0doh.

Tapi Kisah seorang anak derh4ka barangkali? Atau kisah seorang ibu yang kecew4 dengan sikap anak nya.. mungkin lebih tepat kisah hidup berkeluarga yang terjadi dalam masyarakat yang boleh di jadikan tauladan.
Elok aku mulakan dengan sedikit latar belakang agar lebih mudah korang nak paham cerita ni.

Ini kisah keluarga bel4h mak aku. Ye lah duduk dekat dekat semuanya. Ikutkan 5 beradik semuanya tapi seorang dah men1ngal. Yang sulong, aku panggil Mak long dengan Pak long ade 3 orang anak. Semua anak anak nya dah bekerja. Mak long dan Pak long lulusan SPM saja lepas abis skolah terus kerja.. tak lah mewah tapi cukup semua, anaknya semua berjaya.

Kedua, Pak Ngah men1ngal semasa muda. Mama anak ketiga, dan aku ade 3 beradik. Mama ade diploma tapi jadi suri rumah sebab papa tak bagi mama kerja. Pakcik ke 4, kami panggik Cik Li dan isterinya cik ya, kedua nya lulusan oversea. Punya 3 anak.

Dan akhir skali Pak Usu dan Mak Usu. Pak usu t4k habis belajar tapi dapat kerja yang okay juga, Mak Usu pulak ade diploma. Jadi gaj1 mak usu lebih besar dari suaminye.

Kisah nye pasal Opah. Sejak kem4tian aruw4h atuk, kes1hatan Opah pun makin menurun. Jadi masa tu opah di tanya nak tinggal dengan siapa? Laju laju pak usu cakap opah nak tinggal dengan Cikli. Ye lah.. Cikli paling berdu1t. Rumah besar kereta besar, punya orang gaj1.

Tanpa banyak soal Cikli dan cik ya ambil opah tinggal dengan mereka. Uruskan semua keperluan opah.. bawak pegi h0spital.. sedia kan raw4tan tempat tinggal pendek kata mereka jalankan tanggungjawap sepenuhnya tanpa berkira dan banyak s0al. Hampir 3 tahun opah di jaga oleh Cikli, selama itu lah bunyi b1sing k0mplen itu ini dari Mak long dan paling banyak k0mplen dari Pak usu.

Mama pun sama, k0mplen macam macam lah t4k kena. Kecik punya hal pun nak k0mplen. Entahlah aku apa yang mama, mak long dengan pak usu t4k puas hati. Diorang nak orang jaga opah perfect mungkin.

Pak usu orang yang paling banyak k0mplen cara penj4gaan opah di rumah Cik Li. Pendek kata semua tak kena lah. Sampai satu tahap.. Cik Ya jadi str3ss terl4mpau, sudah lah kene h4dap keren4h jaga opah dan kene had4p tudvhan ipar duainye.

Dalam grup family pun dah tak nampak message dari cik ya macam dulu dulu. Padahal dulu dia yang rajin berkongsi maklumat dalam grup family tapi Kini tidak lagi. Sampai satu hari kami dapat berita Cikli di tukarkan ke negeri lain. Oh ya Cikli ni kerja dengan syarikat minyak terkemuka milik negara. Cik ya juga di syarikat oil n gas tapi milik antarabangsa.

Mudah saja cik ya nak ikut kemana Cikli bertugas kerana kerja nya hanyalah dari rumah. Kalau kita baru nak rasa WFH sejak c0v1d ni tapi cik ya sudah hampir 10 tahun WFH. Sebab tu semua orang nampak cik ya macam g0yang kaki saja sebab kerja dari rumah. Hak1kat kerja dari rumah hanya dia saja yang tahu.

Maka sekarang 1sunya sapa yang nak ambil tanggungjawap jaga opah? Yang ha1ran nya pak usu yang paling banyak k0mplen masa Cikli jaga opah diam memb4tu langsung tak ada taw4ran nak jaga opah. Walhal anaknya rapat dengan opah sebab opah yang jaga mereka masa opah sihat.

Mak long dengan Mama pun berd0lak dal1k. Aku perati drama diorang ni dari kejauhan. Walau pun aku ni pangkat anak, aku cukup dewasa untuk membuat penilaian. Cik Ya yang dulunya cukup t0leransi nak jaga Opah. Tapi cakap cakap mulut yang mengump4t dia membuatkan dia se1ih dan kecew4.

Sudah lah pen4t kene jaga opah. Nak kene had4p kata kata kej1an dari ipar duai. Kalau aku pun str3ss macam tu. Tentu die lega bila Cikli dapat bertukar cawangan. Sebenarnya, banyak lah punca kata mengata Cikli dan cik ya tu, macamana aku tau sebab mama cerita diorang berkumpul dekat rumah pak usu bercerita terutama pasal cik ya.

Pulak tu cerita mengump4t ni terb0ngkar hasil perkongsian maklumat bibik2 mereka.
Pernah anak Cikli terkena 4stm4 semasa mereka berdua 0utst4tion, dan Cikli minta tolong pak usu untuk hantar ke klin1k, rupanya menjadi 1su sangat besar sebab tak di senangi oleh Mak usu.

Mak usu up kan status di Fb memerl1 Cikli dan cik ya yang menyus4hkan mereka. Dari dulu aku perasan mak usu tak suka cik ya tapi aku agak kerana dengk1 maybe. Ye lah cik ya cantik kurus dan kerjaya hebat berbanding dia.

Paling aku m4rah mak long dan mama pun like status perl1an tu.. i really cannot bra1n this. Apa perasaan Cikli dan cik ya baca status tu? Sampai Macam tu dia tak suka cik ya tu padahal kl1nik tu tak sampai 5 minit dari rumah.

Aku tak nak sebelah mana2 pihak tapi apa salahnya tolong menolong, bukan orang lain malah adik bradik. Walhal Cikli ialah orang yang tak pernah berkira bab tolong menolong selama yang aku tau. Dulu Pak usu masuk kolej pun Cikli yang t4nggung.

Mak usu pernah cakap kat aku cik ya suka tayang henbeg tapi aku pada pandangan mata aku.

Tak pernah aku nampak cik ya tu berlagak s0mbong atau menunjvk nvnjuk. Entah lah kalau dah tak suka tu.. macam macam yang tak kena di mata mereka. Banyak lagi lah perkara yang jelas aku nampak Cikli dan cik ya ni di perl1 dan di ump4t di status fb.

Sampai pernah satu tahap family aku buat family day tanpa keluarga Cikli. Yang sebenarnya aku sangat tak sokong idea pak usu ni tapi entah kenapa perkara tu tetap terjadi.

Family day kami buat tanpa keluarga Cikli tu sebenarnya tak mengembirakan aku pun dan aku tak nampak pun kegembiraan pun pada orang lain.

Anak anak kecik yang tak memahami asik bertanya mana sepupu mereka anak anak Cikli.
Dalam hat1 kecil aku berkata sampai hati mereka pingg1rkan keluarga Cikli. Entah lah kenapa aku sed1h untuk Cikli.

Balik ke cerita Opah.. mama dan Mak long terp4ksa amik tugas jaga Opah setelah Cikli bawa keluarganya berp1ndah ke negeri lain.

Maka asik laa jugak mama g4duh dengan Mak Long perihal menjaga opah. Sekarang barulah mama tau betapa str3ss nya jaga Opah.

Bergilir sekadar 2 minggu dengan Mak long jaga opah pun mama dah sangat str3ss dengan karen4h opah. Pak usu? Kata Mama pak usu t4kut b1ni.

B1ni nya tak mau jaga opah. Tapi aku ger4m sikap culas pak usu yang lepas tanggungjawap tu yang sepatutnya di galas bersama.

Cikli balik kerumah nya sekali sekala hujung minggu dan ambil jaga opah bila balik ke rumah. Sungguh tinggal di negeri lain Cikli tetap ambil tanggungjawap di waktu terluang.

Opah selalu sebut pak usu dan anak anak pak usu. Ye laah cucu yang di bela opah ketika dia sihat kini langsung tak nampak bat4ng hidung.

Di hujung usia opah yang sudah nyany0k, pernah opah sebut anak bongsu nya sudah m4ti.

Mungkin sbab dah lama tak nampak barangkali. Tanpa di tanya opah akan brcakap cakap dengan setiap orang yang melawatnya tentang anak bongsu nya yang sudah m4ti. Sed1h! Sehingga hujung nywa opah sebut perihal tu. Saat Opah kembali kepada pencipta nya. Pak usu menang1s tervk. Mungkin baru menyes4l.

Kini sejak musim p4ndem1k ni , pak usu pula terp4ksa menjaga ibu mertua nya yang kian uzvr. Hari hari mama kata pak usu k0mplen kisah adik beradik isterinya yang tak mau jaga mak mertuanya. Nampaknya pak usu kini merasai ape yang di rasai oleh mama.. mak long dan Cikli.

Aku nampak status pak usu yang asik berkongsi perihal anak derh4ka. Dalam hati aku berkata, status ini di tuju untuk siapa pula? Untuk diri sendiri? Untuk adik beradik isteri? Apa kah k4rma semua ini? What goes around come around. Macam tu lah hidup kita jangan pernah buat orang kecew4 terlu4a.. nanti berbalik pada kita.

Dan satu lagi kisah karm4 yang aku rasa sangat terkesan, pada ketika mertua pak usu perlukan raw4tan segera kerana 4stm4, dan pada ketika itu lah Cikli dan cik ya kebetulan di rumah tolong bawa mertua pak usu ke h0spital. Tetiba aku ingat kisah 10 tahun dulu mak usu perl1 cik ya dengan cik li sebab minta tolong hantar anak mereka.

See, nampak tak Allah nak tunjuk. Dalam dunia ni kita tak perlu s0mbong. Ada masa kita juga perlukan pertolongan orang juga.
Mama kata dia menyes4l turut serta mengump4t Cikli dengan cik ya dulu. Menyes4l jugak buat family day tanpa mereka. Cikli dengan cik uya juga seakan berj4uh hati.

Pernah aku cakap jom Cikli kita buat gathering macam dulu dulu masa atok ade. Tiba tiba cik ya yang kebetulan ada masa tu jawap, bukan tiap tahun korang dah buat ke?

Kelv terkedv aku tak tau nak cakap ape. Aku nampak dalam gambar family day belah cik ya sangat meriah dan nampak akrab kasih sayang mereka.

Kenapa aku tak nampak benda yang sama dalam family day aku? Adakah kerana banyak nya ump4t mengump4t dan has4d dengk1?

Aku pernah curh4t dengan cik ya dia kata, dia maafkan segala ump4t kej1 dan t0hm4han yang di lemp4rkan dulu. Tapi dia sus4h nak lupakan. Semoga masa dapat mendamaikan.. doa kan kami. Kredit edisimedia.

Reaksi Warganet

Ollyn Hazlina – Sebenarnya apa yang berlaku tu adalah pengajaran untuk kita ni. Syukur kepada Allah kerana diberi mata hat1 yang tulus untuk menilai sesuatu dengan jelas.
Bukan senang nak mer4wat hati yg terluk4 tapi Insya Allah jika diberi peluang. Rapatkanlah kembali jurang yang terp1sah.

Norlaila Mohd Din – Begitu lah drama kehidupan. Pernah ada kawan saya cerita kakak ipar dah putvs asa nak jaga ayah mertua sebab karen4h orang tua tu…sehingga dia tak sudi pun ayah tu tumpang sekejap dirumahnya.

Bila orang tua tu m4ti, boleh pulak sebut rindu bagai. Pel1k kawan saya tu. Ada yang sanggup gert4k suami nak cerra1 demi tak mau jaga mertua atas mas4lah keren4h.

Bila m4ti org tua tu, eh boleh plak up gambar kubor orang tua tu kununnya rindu sangat. Drama korea sungguh.

Iffah Basar – T0x1c nya family macam ni. Syukur sangat keluarga besar saya takde per4ngai macam ni. Kalau boleh anak anak opah semua nak bawak opah duduk di rumah masing masing sebab t4kut ape apa jadi dekat opah time sorg sorg di rumah.

Tapi opah yg taknak. T4kut sangat kucing, ayam dia tiade siapa nak jaga. Alhamdulillah ade makcik pakcik buat rumah kiri kanan rumah opah.

Jadi opah sentiasa berteman wlaupun dduk rumah sorg sorg. Tiap hujung minggu pun penuh rumah opah anak anak cucu bertamu. Semoga opah sentiasa sihat dan dipanjangkan umur.

Lola Lolz –Rasa mcm baca kisah sndri pulak. Hahahah. Cam seolah olah sepupu sendiri yang buat post ni, dengan 5 beradik, dengan p4ksu nya yang dh men1nggal.

Cume nasib baik susunan jant1na adik beradik tak sama. Dan kitorang pun tak rapat, sampai Kan jumpa setahun sekali pun sus4h. Punca utama keret4kan keluarga, eg0. Masing masing eg0. Pastu berlag4k dan cemburv. Keluarga belah ayah aku macam bermusohan.

Aku on xde la rapat sangat dengan keluarga belah mak aku, sebab penah g4duh jugak. Tapi ada gak la jumpa jumpa time gathering mse majlis kawen ke, kenduri, Raya. Aq pun teringin nak ada functi0nal family, buat family day.

Tapi apakan daya, orang kata Luk4 kat kulit bole nampak sembvh, Luk4 kat hati masing masing sape je yang tau.

Sumber – Mirae (Bukan nama sebenar) via IIUMC.

Sumber : Seleksi Media

Leave a Comment