T4k dengar nasihat jiran, pemuda ini tetap sewa rumah tinggal… Dig4nggu nenek tua, haiwan peliharaan m4ti

SEPULUH tahun Zaki mengabd1kan diri terhadap kerjayanya sebagai seorang pegu4m, Zaki mula berasa pen4t dengan beb4nan kerja yang tidak berkesudahan.

Kehidupannya mewah namun jauh di sudut hati, Zaki tahu dia tidak gembira dengan kehidupannya dan mengambil keputusan dr4stik untuk berhent1 kerja.

Tanpa sebarang perancangan, Zaki berpindah dari kota Kuala Lumpur yang menyes4kkan dan memilih pulang ke kampung halamannya di Tumpat, Kelantan.

Ketika mencari rumah untuk di sewa, Zaki terpikat dengan sebuah kediaman lama yang terletak sedikit jauh daripada j1ran tetangga namun pemandangannya cukup mengagumkan.

Zaki juga terkejvt apabila pemiliknya hanya meminta sewa sebanyak RM300 sebulan. Zaki segera bersetuju dan berpindah masuk seminggu kemudian.

Tempat-Angker

Pelbagai g4ngguan diterima Zaki sejak berpindah ke rumah itu termasuk kemunculan seorang nenek tu4.

“Saya masih ingat pada hari saya berpindah masuk, ada seorang jiran datang memb4ntu namun sebelum pulang dia sempat meminta saya berhati-hati.

“Katanya rumah itu ‘berpenvnggu’ dan sebab itu juga t1ada orang ingin menyewanya,” katanya.

Zaki tidak mengambil pus1ng akan hal berkenaan meskipun terdetik di dalam hatinya tentang kata-kata lelaki itu apatah lagi dia tinggal seorang diri di rumah itu.

Secara tekn1kalnya Zaki tidak berseorangan kerana dia turut membawa Kitty, Marshmell0w dan Atan iaitu kucing kesayangannya tinggal bersamanya di rumah tersebut.

Bagi mengisi masa lapang, Zaki turut membel4 arnab dan ayam di halaman rumahnya yang agak besar.

Haiwan peliharaan m4ti, nenek tua munculkan diri

Selepas hampir sebulan tinggal di rumah itu, hidup yang disangka tenang mula berubah menjadi mimpi nger1 buatnya dan apa dikatakan penduduk kampung mula menjadi realiti.

Pagi itu, Zaki menemui tiga ekor arnabnya m4ti dalam keadaan meny4yat hati seperti diser4ng oleh ha1wan bu4s.

“Petang itu, ada pekerja Ind0nesia dapat memb4ntu bersihkan b4ngkai dan halaman rumah sebelum dia tiba-tiba beritahu ingin pulang dengan wajah ket4kutan.

“Apabila saya lihat keadaan sekeliling tiada apa yang pel1k tapi ketika ingin masuk ke dalam rumah, saya ternampak seorang nenek tu4 sedang duduk di atas kerusi meja makan.

“Hanya Allah sahaja tahu betapa t4kutnya saya ketika itu tetapi ia tiba-tiba hilang dari pandangan,” ujarnya.

Malam itu, Zaki mengvrung dirinya di dalam bilik ditemani tiga ekor kucing kesayangannya namun sikap mereka berubah malam itu.

Kucing-kucingnya tidak duduk diam dan sentiasa berlari-lari ke arah pintu seperti ingin keluar daripada bilik itu.

“Ketika itu juga saya terdengar bunyi dinding dan tingkap seperti dic4kar sesuatu dan ketika terlelap saya terjaga kerana terdengar suara budak menang1s.

qok65qniuj8wudeku78c

Zaki pengs4n tak sedarkan diri selepas ditegur nenek tu4.

“Itu belum lagi bunyi ada benda mel0mpat di atas bumbung rumah atau seolah-olah ada sesuatu dibal1ng ke atas atap rumah,” jelasnya.

Entah mana datang keberaniannya, Zaki keluar daripada biliknya dan ingin meny1asat dari mana datangnya bunyi mel0mpat di atas bumbung rumahnya.

Berbekalkan lampu suluh, Zaki keluar ke halaman rumahnya dan mula terlihat beberapa kel1bat berlari dan lenyap daripada pandangannya.

Zaki cuba mengej4r ke belakang rumah tetapi kemunculan nenek tu4 yang dilihatnya sebelum ini membuatkannya bungk4m.

“Pandangan saya kabur dan semuanya jadi gel4p selepas itu… Apabila sedar, saya berada di rumah seorang penduduk kampung. Katanya pekerja Ind0nes1a temui saya t4k sedarkan diri keesokan harinya,” katanya.

Meskipun tiada kejadian lebih tervk berlaku namun Zaki mengambil keputusan berpindah dan pulang ke Kuala Lumpur.

“Pengalaman yang sedikit itu pun cukup buat saya ser1k… Sepatutnya dari awal saya patut tanya orang kampung terlebih dahulu tentang rumah itu,” ujarnya.

Sumber : mStar

Leave a Comment