Rider, pemandu trak cem4s g3ng itik buat ‘r0ad bl0ck’… tapi sempat rakam dulu sebab c0mel! – “Saya risau t4kut terlambat hantar pesanan pelanggan”

TUG4S sebagai seorang penghantar makanan atau rider sememangnya berdepan dengan pelbagai cab4ran sama ada dari segi cuaca, keadaan jalan raya, ragam pel4nggan dan sebagainya.

Kita sering kali melihat perk0ngsian pengalaman oleh golongan ini di media s0sial.

Namun perk0ngsian oleh seorang rider wanita mengenai cabaran yang terp4ksa dilaluinya baru-baru ini benar-benar menarik perhatian net1zen.

Apa tidaknya, perjalanannya dig4nggu oleh puluhan ekor itik ketika mahu menghantar pesanan pel4nggan!

“Nasib baik c0mel,” tulisnya pada perkongsian vide0 yang sehingga kini meraih lebih daripada 445,000 jumlah tontonan.

Malah perk0ngsian tersebut turut dihujani ribuan k0men lucu netizen yang terhibur dengan gel4gat haiwan-haiwan berkenaan.

Berk0ngsi cerita dengan mStar, Balqish Nabela Mohd Ridwan berkata ins1den lucu itu berlaku sewaktu dia menggunakan jalan pintas untuk menghantar pesanan makanan kepada pel4nggannya di sebuah kawasan kampung di Kota Bharu, Kelantan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Jalan sh0rt-cut itu kena lalu sawah padi dan memang kawasan situ ‘p0rt’ biasa itik-itik tu. Kebetulan ketika itu dah nak Maghrib, sekitar pukul 6.15 petang… memang mereka akan pulang ke reban.

“Masa saya lalu, itik-itik tu baru naik dari sawah dan berkumpul ramai-ramai tengah jalan. Mereka berpusing-pusing je atas jalan seperti h1lang arah nak pergi ke mana.

“Jadi kenderaan memang t4k boleh lalu. Di laluan bertentangan, ada seorang pemandu trak pick-up… dia berhent1kan kenderaannya dan turun untuk rakam.

“Saya pun sambil-sambil tu rak4m sekali. Lama juga kami masing-masing tunggu itik-itik ni berpusing sehinggakan ada seorang penunggang motosikal p4tah balik,” cerita gadis berusia 21 tahun ini.

itik baru 1

Puluhan itik berkumpul di tengah jalan dan berpusing-pusing selama kira-kira 10 minit.

Senang disapa sebagai Balqish, gadis ini berkata situasi tidak didug4 itu menyebabkan dia terp4ksa menunggu kira-kira 10 minit.

“Akhirnya selepas 10 minit menunggu, pemandu trak tu terpa4ksa halau supaya masing-masing boleh lalu.

“Saya pun masa tu dah naik risau juga t4kut terlambat hantar pesanan pelanggan. Mujurlah tak lama sangat,” ujar anak kedua daripada tiga adik beradik ini.

Hampir lima bulan bekerja sebagai rider, Balqish berkata ins1den tersebut adalah antara yang ‘menarik’ yang pernah dialaminya.

“Saya mula jadi part-time rider ketika masih belajar. Sekarang dah lima bulan kerja.

“Kalau tanya pasal ins1den yang tidak dilupakan sepanjang jadi rider, saya pernah terlibat dengan kem4langan awal September lalu gara-gara kereta bel0k tak bagi signal. Pemer1ksaan d0ktor mendapati saya alami ‘sl1p disc’.

“Hampir sebulan juga saya terp4ksa bercuti,” katanya yang baru sahaja menamatkan pengajian dalam jurusan Diploma Kejuruteraan Elektrik dari Politeknik Kota Bharu, Julai lalu.

itik baru 2

Balqish sudah menjadi rider sejak lima bulan lalu.

Tidak menyangka perk0ngsiannya menjadi tul4r, Balqish berkata dia hanya mengetahui mengenainya selepas diberitahu oleh rakan-rakan rider yang lain.

“Ada netizen k0men cakap itik tu tengah tawaf, itik buat r0ad bl0ck, itik minta b4yar t0l dan macam-macam lagi. Tersenyum saya baca k0men sorang-sorang.

“Tiada apa pun yang saya nak k0ngsikan. Cuma pesanan buat riders, fokuslah ketika menungg4ng. Jangan menunggang sambil mata dekat telef0n bimbit. Jaga kesel4matan diri kerana kerja ni risik0nya tinggi,” katanya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment