Impak kem4langan, wanita Amerika tiba-tiba mampu bertutur l0ghat New Zealand selepas tersedar dari k0ma

SE0RANG wan1ta Amerika yang tidak pernah menjejakkan kak1 ke New Zealand mengejvtkan ramai apabila dia secara tiba-tiba mampu bertutur dalam l0ghat negara tersebut selepas dua minggu tersedar daripada k0ma.

Summer Diaz, 24, dari L0s Angeles dil4nggar oleh sebuah kereta ketika melintas jalan pada 25 November tahun lalu sewaktu pulang dari tempat kerja.

Summer dikej4rkan ke h0spital dan akibat daripada kem4langan tersebut, dia mengalami beberapa keced3raan termasuk p4tah tul4ng pelv1s, p4tah bahu dan keced3raan 0tak.

Wanita itu juga terlantar k0ma selama dua minggu akibat kem4langan tersebut.

Selepas tersedar, dia pada mulanya sedikit b1ngung dan tidak boleh bercakap.

Summer hanya berk0munikasi melalui bahasa 1syarat yang dipelajarinya di universiti.

Apabila suaranya pul1h, Summer perasan pertuturannya berbeza dan l0ghat baharunya itu membuatkan orang ramai tertanya-tanya terutama kakitangan h0spital.

“Saya jelaskan bahawa saya dilahirkan di sini (L0s Angeles) tetapi mereka berkata ‘anda mempunyai l0ghat’. Saya terp4ksa menjelaskan bahawa ia bukan l0ghat saya dan saya baru mula melakukannya,” kata Summer.

Situasi Summer itu diklas1fikasikan sebagai sesuatu yang jarang-jarang berlaku yang dikenali sebagai sindr0m l0ghat as1ng (f0reign accent syndr0me).

Sejak daripada ins1den kem4langan itu, Summer telah bertutur pelbagai l0ghat, dengan sesetengahnya bert4han hanya beberapa jam dan yang lain kekal selama berbulan-bulan. – India.com

Sumber : mStar

dalam perkembangan sebelum ini,

[PELIK]: Noraini Fasih berbahasa C1na dan Korea selepas kem4langan

Pel1k, tapi itulah hakikat seorang perempuan dari Besut, Terengganu. Perkara pel1k ini berlaku empat hari selepas beliau dil4nggar dari belakang oleh sebuah lori ketika sedang menaiki motorsikal yang ditunggangi abangnya.

Beliau mend4kwa dirinya mampu bertutur dalam Bahasa K0rea dan Mandarin pada awal pagi. L0ghat bahasa Melayunya juga berbeza, seolah-olah orang K0rea yang baru belajar bahasa Melayu.

Menurut ibunya, ketika Noraini dir4wat di H0spital Universiti Sains Kubang Kerian, seorang d0ktor pakar mend4kwa apa yang dialami Noraini ialah Sin0kl0si, dimana seseorang mampu bertutur dalam bahasa yang tidak pernah dikatahuinya.

Noraini juga mampu menterjemahkan drama K0rea dan Mandarin beserta sari kata. Walabagaimanapun, beliau sering mengalami sak1t kep4la sehingga mengg4nggu kelas pelajarannya.

Sumber : Newsterkini

Leave a Comment