“Kakak nak balik… cakap bye” – H0mesick dari F0rm 1 tapi t4k pernah men4ngis, pelajar nak balik asrama akhirnya ‘tew4s’ dengan kucing

“NANTI Bella datang teng0k lagi.”

Itulah kata-kata se0rang ibu untuk memujvk si anak yang sedang menang1s.

Rakaman vide0 yang dimuat naik oleh wanita berkenaan menunjukkan anaknya mer4ung kerana tidak mahu berp1sah dengan kucing kesayangannya yang diberi nama Bella.

Bercakap kepada mStar, Juliana Seth, 41 berkata, vide0 tersebut dirak4m ketika dia mahu menghantar anak keduanya Yuzliza Qistina Alywa Mohd Yuzafi yang berusia 15 tahun ke Sek0lah Menengah Sains Seri Puteri, Putrajaya pada pagi Ahad lalu.

Jelasnya, setiap ibu bapa perlu mematuhi pr0sedur 0perasi standard (S0P) ketika menghantar anak-anak pulang semula ke asrama.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Sek0lah tidak membenarkan ibu bapa keluar dari kereta untuk salam anak, jadi Qistina minta berhent1 di tepi jalan depan sekolah untuk bersalam dan pelvk saya.

“Memang saya nak rakam m0men dia balik ke asrama, tiba-tiba dapat pula rakam ‘part’ dia mer4ung. Sebab saya mengusik Qistina, saya kata Bella tu kakak nak balik…cakap bye.

IMG_2322

Bella dibel1 dan dibel4 oleh keluarga Juliana sejak ia berusia tiga bulan.

“Tiba-tiba je dia menang1s! Sebelum keluar rumah lagi Qistina ada pesan mama t4k payah bawa Bella, rupanya dia tak boleh tahan sed1h,” katanya yang menetap di Persint 17, Putrajaya.

Lebih mesra disapa Juliana, katanya, dia terkejvt melihat reaksi anak keduanya yang terlalu sed1h apabila terpaksa berp1sah dengan kucing kesayangan itu.

Tambahnya lagi, dia membel1 Bella ketika usianya tiga bulan daripada seorang kawan sebagai hadiah hari lahir untuk anak b0ngsunya pada April lalu.

Vide0 berdurasi 16 saat itu meraih hampir 600,000 tontonan di aplikasi TikT0k.

“Qistina t4k pernah macam tu, memang dari tingkatan satu dah h0mesick tapi tak pernah lagi dia menang1s mer4ung setiap kali saya hantar pulang ke asrama.

“Berkali-kali saya pujvk Qistina supaya dia berhenti menang1s. Kali ni nampak dia benar-benar sed1h kerana air mat4nya mengal1r masa pelvk Bella.

IMG_2325

Bella dibel1 oleh Juliana sebagai hadiah hari lahir anak bongsunya (gambar kanan).

“Pagi Isnin dia ada mesej saya dan bertanya tentang keadaan Bella. Saya balas dengan menghantar gambar dan video Bella kepadanya.

“Sebenarnya dulu anak saya t4kut dengan kucing. Tapi bila dah sayang, Bella g1git tangan dia pun dah t4k kisah langsung,” ujarnya yang bekerja sebagai seorang penj4wat awam di Putrajaya.

Menurut ibu kepada empat cahaya mata ini, mereka pernah mengalami ins1den lucu dengan kucing tersebut ketika sekeluarga pulang ke kampung yang terletak di Batu Pahat, Johor.

“Dua minggu lepas kami balik kampung bawa Bella, pagi tu anak sulung saya cari Bella tapi tak jumpa. Kami risau sebab Bella tak biasa berada di tempat lain, tiba-tiba terdengar kucing berg4duh dan saya jenguk dari tingkap.

“Waktu itu saya t4k pakai cemin mata dan ingatkan kucing yang sedang berg4duh tu Bella. Menjer1t- jer1tlah saya dari jauh sebab t4kut Bella ced3ra, tapi anak-anak dah ketawa sebab rupa-rupanya Bella ada di bawah meja dalam rumah mak saya.

“M4lu saya dibuatnya sebab ramai orang tengok saya pan1k. Anak-anak kata mama pan1k macam anak dia sendiri yang berg4duh,” katanya berseloroh.

Juliana yang berasal dari Johor itu merupakan seorang ibu tungg4l dan mempunyai hubvngan rapat dengan kesemua anak perempuannya.

Dia berp1sah dengan suaminya pada Mei 2020 setelah 17 tahun mendirikan rumah tangga.

“Walaupun ‘sak1t’ melihat anak-anak menang1s nak masuk asrama, kita kena kuat demi masa depan mereka.

“Saya tak cakap sekolah lain di lu4r itu tidak bagus, tapi anak-anak lebih berd1sipl1n dan berdikari apabila berada di asrama.

IMG_2288

Juliana (berkaca mata) merupakan seorang ibu tungg4l yang mempunya1 empat cahaya mata perempuan.

“Bagi pecinta haiwan pula, setiap binatang mempunyai perasaan dan begitu juga dengan kucing. Bila kita sayang dan menjaganya dengan baik, pasti si c0mel akan sayang kita semula.

“Sebab kasih sayang yang saya rasa tak ada sempadan bila kita ikhlas menyayangi,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment