Hart4 umat Islam yg tidak ditvntut berjumlah RM70 bili0n. Ini antara punca-punca hart4 ini tidak ditvntut

DIANGGARKAN pada masa kini, h4rta umat Islam yang tidak ditvntut berjumlah kira-kira RM70 bili0n. Punca-punca harta ini tidak ditvntut adalah pelbagai termasuklah maklumat tidak lengkap, pertel1ngkahan waris, pembekuan h4rta pusaka, 1su kem4tian berlapis, isu an4k angkat, waris tidak dapat dikenal pasti dan k0s pentadb1ran harta pus4ka. Walaupun angka ini dilihat semakin meningkat, namun kita seakan-akan tidak dapat menangani mas4lah harta ini.

BUAT pertama kalinya, setelah beberapa tahun berusaha, Imani Zulaikha (bukan nama sebenar) akhirnya berjaya mengumpulkan semua adik-beradik, angg0ta keluarga dan waris terutamanya sebelah arw4h ayah, bagi menyelesaikan urusan pembahagian h4rta pusaka.

Sambutan Aidilfitri 2019 di Sungai Petani, Kedah menjadi titik pertemuan bagi semua war1s untuk ‘menjernihkan’ semula hubuvgan kekeluargaan yang selama ini menjadi kervh dek perebutan harta pus4ka ayahnya yang telah men1ngg4l dunia, kira-kira lima tahun lalu.

“Niat saya cuma satu, mahu menyelesa1kan urusan pembahagian harta pus4ka yang meliputi beberapa bidang tanah, sawah padi dan rumah pus4ka yang mencecah jut4an ringgit,” katanya kepada Bernama.

Selama ini, Imani, 34, jurutera tekn0logi maklumat di Kuala Lumpur, tidak pernah terfikir bahawa kem4tian seseorang yang disayangi seperti ibu bapa atau suami isteri rupa-rupanya permulaan persengket4an yang panjang dan boleh mengervhkan hubvngan kekeluargaan.

“Meskipun belum selesai urusan pembahagian harta pus4ka, tetapi perbincangan antara kami menunjukkan perkembangan p0sitif dan ia menjadi pengajaran agar tidak men4ngguhkan urusan pembahagian h4rta pusaka, ” kata Imani yang merupakan anak bongsu perempuan daripada tiga beradik lelaki.

Pegu4m Datuk Ikbal Salam memberitahu Islam menggariskan pelbagai kaed4h pembahagian harta yang bertujuan untuk mencapai keadilan dan melaksanakan mengikut Maqas1d Syar1ah.

Berbili0n nilai h4rta pusaka terbiar!

Kisah perebutan dan persengket4an mengenai pembahagian harta pus4ka yang berlaku dalam keluarga Imani bukan perkara baharu dalam masyarakat Melayu 1slam di negara ini.

Malah, menurut pakar s0sial Pr0fesor Datuk Dr Mohammad Shatar Sabran, masyarakat Islam di Malaysia secara umumnya masih tidak peka dan sens1tif mengenai penamaan harta pus4ka kerana mereka tidak pernah membuat perancangan dan pembahagian harta, semasa h4yat.

“Sikap sebeginilah menyebabkan terdapatnya banyaknya k3s-k3s tanah pus4ka yang nilainya mencecah berbili0n ringgit, didapati terbiar kerana proses pertukaran nama gag4l dilakukan, ” katanya.

Media melapo0kan sehingga kini terdapat hampir 70 bili0n nilai harta pus4ka maj0ritinya milik orang Melayu di negara, ini tidak ditvntut sejak merdeka.

Mengulas lanjut 1su berkenaan, Mohammad Shatar yang juga Naib Cansel0r Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) berkata konsep h1bah yang merupakan alternatif untuk mewar1skan h4rta pusaka, didapati masih kurang p0pular dalam masyarakat Melayu Islam.

Justeru, beliau menyarankan masyarakat Melayu menjadikan majlis keluarga seperti sambutan Aidilfitri sebagai platform untuk berbincang dan menjelaskan mengenai was1at, h1bah serta harta pus4ka, kerana ketika inilah maj0riti semua anggota keluarga pulang ke kampung dan berkumpul.

“Tak perlu tunggu sudah men1ngg4l baru nak jumpa dan berbincang. Setiap tahun, apabila raya, kita jumpa dan gunakan peluang ini untuk berbincang terutama apabila ibu bapa masih lagi hidup,” katanya menambah pendekatan ini mampu mengelak salah faham dan k0nflik pada kemudian hari.

Kita perlu bijak menguruskan 4set yang ada ketika masih hidup.

Masyarakat masih berg4ntung pada fara1d

Turut berk0ngsi pandangan dalam 1su pembahagian harta umat Islam, pegu4m Datuk Ikbal Salam yang mengakui bahawa masyarakat Melayu Islam di negara ini masih berpaksikan pada hukvm fara1d dan berpendapat seolah-olah hukvm faraid adalah satu-satunya kaedah pembahagian harta pus4ka dalam Islam.

“Ini mungkin antara punca umat Islam bersikap sambil lew4 dan tidak merancang pembahagian harta pus4ka mereka serta menyerahkan bulat-bulat urusan pembahagian harta pada hukvm faraid,” katanya.

Sedangkan Islam menggariskan pelbagai kaed4h pembahagian harta yang bertujuan untuk mencapai keadilan dan melaksanakan mengikut Maqas1d Syar1ah, jelas beliau.

“Ironinya, mereka yang melulu taksvb terhadap hukvm fara1d, akhirnya menjadi individu yang mempert1kaikan bahagian fara1d apabila menyedari bahagian pus4ka yang diterima tidak seperti yang diharapkan,” tambah beliau.

Ikbal yang berpengalaman selama 24 tahun mengendalikan k3s tuntvtan berkaitan harta pus4ka berkata kem4tian berlapis atau pewar1s akan merumitkan lagi urusan pembahagian harta pus4ka.

Dan senario ini, katanya, sering berlaku dalam sesebuah keluarga Melayu kerana banyak terdapat geran hak milik tanah yang masih tercatat atas nama arw4h nenek moyang yang salasilahnya dari tiga atau empat generasi terdahulu.

“Natijahnya, pembahagian harta pus4ka tidak dapat dilakukan kerana terlalu ramai war1s telah meningg4l dunia dan tidak boleh dikesan,” katanya.

Dianggarkan 70 bili0n nilai harta pus4ka maj0ritinya milik orang Melayu di negara, ini tidak ditvntut sejak merdeka.

Waj1bkan apl1kasi instrumen h1bah

Melihat permas4lahan yang tidak berkesudahan ini, Ikbal berpendapat sudah tiba masanya untuk setiap institusi perb4nkan termasuk institusi perb4nkan Islam, k0perasi dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KW SP), menawar dan menggalakkan kh1dmat instrumen hibah kepada setiap pendep0sit sebaik membuka akaun.

“Kita perlu ‘wajibkan’ institusi berkenaan menyediakan instrumen h1bah ke atas w4ng caruman, akaun simpanan, akaun semasa dan pelaburan bagi memudahkan tvntutan wang di dalam 4kuan berkenaan, ” katanya sambil menambah sekiranya berlaku kem4tian, waris tidak perlu lagi mendapatkan per1ntah pusaka bagi tujuan pengeluaran dan pembahagian harta si m4ti.

Jelas beliau, 0bjektif mengaplikasikan instrumen h1bah adalah bagi memastikan wang milik pendep0sit yang meningg4l dunia tidak perlu melalui proses permoh0nan harta pus4ka yang panjang atau dibahagikan menurut hukvm fara1d.

“Sebaliknya, penerima seperti b4lu akan dapat mengeluarkan wang milik arw4h suami mereka dengan cepat bagi meneruskan kehidupan tanpa perlu menunggu proses urusan pus4ka yang biasanya memakan masa yang panjang, ” katanya menambah temp0h minimum biasanya selama enam bulan.

Kaedah h1bah ini juga akan memberikan pilihan kepada pemilik w4ng untuk menentukan bahagian yang perlu diagihkan kepada waris atau digunakan bagi tujuan w4qaf dan sedekah.

Di samping itu, Ikbal berpendapat Unit Pembahagian Pus4ka Kecil, Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian perlu meneliti pr0sedur 0perasi standard permohonan pus4ka supaya proses pemindahan dapat dilakukan lebih pantas dan tidak terikat kepada tempoh minimum enam bulan, semata-mata bagi mendapatkan tarikh bicara pus4ka.

Majlis Ag4ma Islam negeri-negeri pula disaran mewujudkan Bahagian Pus4ka dan Amanah Harta bagi memberi khidmat nasihat untuk k3s-k3s pengurusan harta pusaka supaya ia tidak perlu melalui proses lig1tasi di m4hkamah syar1ah, katanya.

“Selain itu, usaha menjadikan kuliah dan ceramah agama di masjid mungkin dapat membuka minda dan menjadi platform bagi mendidik masyarakat mengenai pengurusan harta pus4ka, waqaf, nuzriah (membuat n4zar, kebajikan) dan h1bah secara berkala, ” katanya.

Sumber : Trending Sangat

Leave a Comment