Keluarga terima ketentuan takdir, jenaz4h Kapten M0hamad Affendi dikebvmikan di Muadzam Shah

SED1H dengan takdir yang men1mpa, namun keluarga juruterbang, Kapten Mohamad Affendi Bustamy reda dengan pemerg1an mengejvt itu.

Begitulah yang diungkapkan salah seorang wakil keluarga dalam nada seb4k ketika ditemui di pekarangan Jabatan Unit F0rens1k H0spital Seberang Jaya pada Rabu.

jen4zah Allahy4rham yang m4ut dalam nah4s pesawat Tenter4 Udara Diraja Malaysia (TUDM) selepas terhemp4s dalam sesi latihan di Pangkalan Udara Butterworth TUDM, Butterworth pada malam Selasa akan dikebum1kan di kampung halamannya di Muadzam Shah, Pahang pada Rabu.

jen4zah Allahy4rham dibawa keluar dari Jabatan F0rens1k H0spital Seberang Jaya kira-kira jam 2 petang untuk dibawa ke kampungnya menggunakan pesawat milik TUDM.

May4t Allahy4rham Mohamad Affendi telah menjalani proses bed4h s1asat pada pagi Rabu sebelum dituntut ahli keluarganya.

Dalam pada itu, adik Allahy4rham yang hanya mahu dikenali sebagai Nur berkata, beliau bersama isteri Allahy4rham yang engg4n dikenali telah datang ke HSJ untuk proses pengec4man may4t arw4h abangnya.

Menurutnya, arw4h abangnya tinggal bersama isterinya di Labuan dan menjalani latihan di Pangkalan Udara Butterworth TUDM.

“Arw4h abang datang ke sini (Pangkalan Udara Butterworth TUDM) untuk menjalani latihan, manakala kakak ipar sedang bercuti di Kelantan.

nahas tudm

Nah4s berlaku ketika kedua-dua juruterbang itu sedang melaksanakan latihan penerbangan.

“Saya dan kakak ipar bergeg4s ke sini setelah menerima berita yang men1mpa abang.

“Walaupun sed1h, kami sekeluarga reda dengan pemergian arw4h,” katanya.

Isteri Allahy4rham bagaimanapun engg4n ditemu bual kerana masih terkejvt dengan kejadian yang menimpa suaminya itu.

“Saya minta beri ruang kepada kakak ipar,” kata Nur lagi.

Allahy4rham berusia 31 tahun merupakan anak sulung daripada tiga beradik dan disifatkan sebagai anak yang bertanggungjawab ke atas keluarganya.

Dalam kejadian malam Selasa, Kapten Mohamad Affendi dis4hkan meningg4l dunia dalam nah4s pesawat TUDM yang terhemp4s dalam sesi latihan di Pangkalan Udara Butterworth TUDM, Butterworth.

Sementara, Mejar Mohd Fareez Omar, 33, dilap0rkan yang mengalami keceder4an berada dalam keadaan selamat dan stabil dan kini sedang diberikan raw4tan di HSJ.

Nah4s itu berlaku pada lebih kurang jam 10.07 malam ketika kedua-dua juruterbang itu sedang melaksanakan latihan penerbangan (Night Flying).

P1hak TUDM juga akan menubuhkan Lembaga S1asatan terperinci mengenai ins1den tersebut. – Sinar Harian.

Sumber : mStar

Leave a Comment