Wanita miliki nama terp4njang di dunia, ada 1,019 huruf dalam sijil kel4hiran

SEORANG wanita dengan nama terpanjang di dunia, terdiri daripada 1,019 huruf, mempunyai sijil kelah1ran sepanjang dua kaki (0.6 meter).

Sandra Williams, dari Texas, Amerika Syarikat (AS) memutvskan untuk memberikan nama un1k kepada anak perempuannya yang dilahirkan pada 1984.

Anaknya yang lahir pada 12 September dinamakan sebagai Rhoshandiatellyneshiaunneveshenk Koyaanisquatsiuth Williams pada sijil kelah1rannya.

Memetik lap0ran Daily Mirr0r, tiga minggu kemudian, dia bagaimanapun memutvskan bahawa nama tersebut tidak cukup panjang, jadi dia memfa1lkan pindaan untuk menukar nama itu dan menjadikannya 1,019 huruf panjang, sambil menambah nama tengah 36 huruf.

Selepas ditukar, nama baharunya adalah Rhoshandiatellyneshiaunneveshenkescianneshaimondrischlyndasaccarna erenquellenendrasamecashaunettethalemeicoleshiwhalhinive’onchelleca undenesheaalausondrilynnejeanetrimyranaekuesaundrilynnezekeriakenv aunetradevonneyavondalatarneskcaevontaepreonkeinesceellaviavelzad awnefriendsettajessicannelesciajoyvaelloydietteyvettesparklenesceaund rieaquenttaekatilyaevea’shauwneoraliaevaekizzieshiyjuanewandaleccian nereneitheliapreciousnesceverroneccaloveliatyronevekacarrionnehenriet taescecleonpatrarutheliacharsalynnme0kcamonaeloiesalynnecsiannemer ciadellesciaustillaparissal0nd0nveshadenequamonecaalexetiozetiaquani aenglaundneshiafrancethosharomeshaunnehawaineakowethauandavern ellchishankcarlinaaddoneillesciachristondrafawndrealaotrelleoctavionne miariasarahtashabnequckagailenaxeteshiataharadaponsadeloriakoentesc acraigneckadellanierstellavonnemyiatang0neshiadianacorvettinagodtaw ndrashirlenescekil0k0neyasharr0ntannamyantoniaaquinettesequioadauri lessiaquatandamerceddiamaebellecescajamesauwnnelt0mecap0lotyoaj 0hnyaetheodoradilcyana.

Bercakap kepada Oprah pada 1997 ketika Jamie berusia 12 tahun, ibunya menjelaskan keputusannya untuk memberikan nama yang begitu panjang.

“Saya terpaksa melakukan sesuatu untuk memecahkan Rek0d Dunia Guinness. Saya perlu memastikan bahawa namanya akan menjadi un1k.

“Saya tidak mahu namanya seperti 0rang lain. Namanya mesti berbeza dan saya perlu ada dalam buku Gu1nness,” katanya.

Ia mengambil masa enam tahun untuk menghasilkan idea nama tersebut, yang merupakan gabungan nama-nama filem, kereta dan saudara-mara. – Daily Star

Sumber : mStar

dalam perkembangan sebelum ini,

“Dulu saya tertanya kenapa 0rang ej3k saya?” – Badjie Xatieqoutieqc

BADJIE Xatieqoutieqc (sebutannya Bae-jie-aetee-qo-teeq) binti Ibadallah.

Sesiapa sahaja yang mendengar atau perlu menyebut namanya pasti akan berkervt dahi atau menggaru kepala.

Ketika beratur menungu giliran, reaksi teragak-agak yang sering ditunjukkan staf atau petug4s dijadikan petunjuk buat empunya nama yang berusia 28 tahun ini bahawa gilirannya akan tiba.

Berkongsi kisahnya dengan mStar, Badjie XatieqOutieqc atau lebih mesra dipanggil Belle berkata, namanya ini sebenarnya merupakan hasil gabungan nama bapanya Ibadallah dan ibunya Faiziah atau lebih senang dipanggil Jie.

“Idea untuk gabungkan nama ini datang daripada ayah, dia yang cipta Badjie ini dari gabungan nama dia dan ibu sebab ayah nak jadikan macam ‘surname’ kami memandangkan kami dah t4k bawa nama Raden, sebab ayah berasal dari Jawa Sunda.

“Adik beradik saya semua nama bermula dengan Badjie X, kemudian nama belakang semua diambil dari kitab suc1 Al-Quran,” jelas anak keempat daripada tujuh beradik ini.

Belle merupakan bekas pramugari Malaysia Airlines.

Kisah Belle dan namanya yang un1k ini tul4r di media sosial apabila seorang sahabat memuat naik gambar les3n memandunya di laman Twitter.

“Weh korang tengok nama member aku selama ni panggil Belle ingatkan full name Nabila, sekali engkau haa, nah gas4k bakal suami nak akad nikah nanti,” tulis sahabatnya, yang hanya dikenali sebagai Mayom.

Hantaran Mayom tul4r di laman Twitter.

Meng4kui kur4ng gemar dengan nama yang diberikan pada mulanya, Belle berkata, dia bagaimanapun berasa tenang kini apabila mengetahui makna sebenarnya..

“Sewaktu membesar saya t4k suka nama saya sebenarnya sebab orang selalu ej3k, jadi ia membawa lebih banyak kesed1han daripada kegembiraan dan sebab itu saya pastikan orang panggil saya Belle.

“Belle ni asalnya daripada nombor plat kereta kegemaran ayah ‘BEL’ jadi saya ubah sikit untuk bagi nampak menarik.

“Tapi sejak May0m p0st (di Twitter) ada se0rang individu ini berusaha untuk mencari maksud nama saya, dan sekarang saya rasa lebih tenang,” jelasnya yang tinggal di Klang, Selangor.

Berk0ngsi makna yang diberikan individu berkenaan, Belle berkata, namanya yang berbunyi ‘Aeteeqoteeq’ membawa makna kemuliaanmu, kecantikanmu dan kelah1ran yang dimuliakan.

“Kalau boleh saya nak orang panggil saya Xatieqoutieqc, tapi mesti h4ncur bunyinya nanti, jadi saya cari alternatif lain.

“Saya suka juga bila orang panggil saya Belle sebab maksudnya juga baik dalam bahasa Perancis iaitu ‘cant1k, orang pun t4k susah nak panggil,” katanya.

Sementara itu berkongsi pengalaman membesar dengan nama yang un1k, Belle berkata, dia sering kali boleh mengagak bahawa gilirannya untuk dipanggil akan tiba apabila melihat wajah gurunya berub4h.

“Cikgu biasanya akan panggil nama kita masa hari pertama kelas, tapi bila tiba nama saya selalunya saya akan nampak mereka macam tengah strvggle atau mereka akan diam dan tenung list dengan muka berkervt.

“Jadi sebelum sempat dia sebut, saya akan angkat tangan dan cakap ‘hadir’,” ceritanya.

Belle (paling kanan, berdiri) dan semua adik beradiknya mempunyai nama yang bermula dengan ‘Badjie X’.

Tambahnya, ramai juga yang terkejvt apabila mengetahui namanya.

“Semua orang asal nampak je nama saya, dia akan tunjuk pada kawan-kawan sekitar. Contohnya bila lalu Kast4m untuk naik kapal terbang, bila scan beg dan minta k4d pengenalan atau pasp0rt mesti mereka akan tanya, Malaysian ke? Atau mereka akan pass pada kawan-kawan tanya macam mana nak sebut.

“Saya rasa bila orang tengok nama saya dia akan fikir hamb1k kau, nama macam ni wujud,” selorohnya.

Menurut Belle, dia bagaimanapun tidak terlepas daripada menjadi m4ngsa bul1.

“Saya sedar yang nama saya un1k masa sekolah rendah, sebab orang ej3k nama saya. Saya tertanya-tanya kenapa orang ej3k saya.

“Mereka gabungkan nama saya atau panggil saya ‘si nama pel1k’ dengan pandangan mengej3k. Ia sememangnya menyak1tkan,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment