Pengantin lelaki ‘teruja dan bahagia’ baca d0a di sisi isteri sampai t4k mahu bangun dari pelamin, mikr0f0n pun lupa!

BACAAN d0a sering dilakukan sebelum memulakan sesuatu majlis bagi mendapatkan keberkatan dan kelancaran.

Kebiasaannya d0a dibacakan oleh ustaz mahupun mereka yang berpengalaman, malah ada juga pengacara majlis yang mengambil tug4s ini.

Bagi sebuah majlis perkahwinan, bacaan d0a dilakukan sendiri oleh pengantin lelaki di pelamin, dengan isterinya turut berada di sisi mengaminkan d0a bersama para tetamu.

Bercakap kepada mStar, pengantin lelaki, Luqman Hakim Kholis Kholid berkata, majlis perkahwinannya diadakan pada 22 Januari lalu di kediaman keluarganya di Bandar Baru Bangi, Selangor.

Pemuda berusia 23 tahun itu memberitahu, sememangnya rancangan awal mereka mahu menjemput seorang ustaz untuk membacakan d0a sebelum bersanding di sisi isteri, Nursyahirah Herman, 23.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Tapi bila difikirkan balik, kenduri kahwin ini adalah majlis saya. Kenapa t1dak saya sendiri yang membaca doa?

“Antara sebab saya nak baca d0a di majlis sendiri kerana sebagai pengantin, saya juga bakal menggalas tanggungjawab besar sebagai suami,” katanya ketika dihubungi.

pengantin baca doa 4

Luqman (kiri) dan isteri bernikah pada 22 Januari 2022.

Antara petikan d0a yang dibaca Luqman adalah: “Ya Allah ya Tuhan kami, permudahkanlah urusanku ya Allah. Berilah kekuatan kepadaku untuk menempuh segala uj1an di alam perkahwinan ini ya Allah.”

Membaca d0a di majlis bukan perkara baharu buat anak kelah1ran Bangi itu, yang bertahun-tahun berpengalaman melakukannya di majlis-majlis tahlil, kenduri kahwin dan bacaan talkin untuk pengebum1an jen4zah.

Luqman berkata, dia mahu mencuba bidang baharu dalam bacaan ayat-ayat suci al-Quran selain tug4s yang dilakukannya kini sebagai guru tahfiz di sebuah sek0lah di Kajang.

“Saya juga berpengalaman menjadi imam sambilan sejak tingkatan dua, terutama pada bulan Ramadan,” katanya yang berkh1dmat sebagai guru tahfiz sejak setahun lalu.

pengantin baca doa 1

Luqman merupakan guru tahfiz.

Lebih dikenali sebagai Ustaz Luqman dalam kalangan para pelajar, katanya, d0a yang dibacakan di pelamin itu antara lain memoh0n agar dimurahkan rezeki dan diberi kekuatan menghadapi segala uj1an dan dug4an di alam rumah tangga.

Lulusan Dipl0ma pengajian Islam dan Sains K0ntemp0rari di Kolej Islam Antarabangsa (IIC) Kuala Lumpur itu bagaimanapun merasai kelainan sewaktu membaca d0a di majlis sendiri.

“Sebelum ini saya akan baca d0a di tepi pentas iaitu di kedudukan pengacara majlis. Tapi kali ini saya mendapat lebih perhatian kerana membaca d0a di pelamin di hadapan tetamu.

“Kali ini rasa gement4r kerana isteri tersayang berada di sebelah. Dalam gement4r, pada masa sama saya rasa bahagia dan teruja. Satu perasaan yang lain daripada lain,” tambahnya.

pengantin baca doa 3

Luqman (dua, kiri) dan isteri (dua, kanan) bersama keluarga.

Menurut anak sulung daripada dua beradik itu, dia sebenarnya t1dak menj4ngka untuk membaca d0a tersebut di pelamin yang dilakukannya secara sp0ntan.

“Bila MC (pengacara majlis) sebut nama saya menggunakan mikr0fon untuk bacaan d0a, saya yang baru duduk di pelamin terus baca d0a tanpa berganjak ke tempat MC.

“Sudahnya saya baca d0a tanpa sempat gua mikr0fon dan perlu baca dengan kuat dalam majlis yang dilakukan secara tertutup di rumah.

“Mujur tetamu dalam kalangan keluarga terdekat yang berada di dalam rumah dapat mendengar bacaan d0a saya… saya rasa lega kerana telah dipermudahkan, Alhamdulillah,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment