Membisu selepas janji nak bayar hutang, wanita ini terpaksa ‘cancel’ baju raya anak, namun tindakan mulia penjual pula meruntvn jiwa netizen

ANGK4RA janji manis kawan, hasrat seorang wanita yang mahu membel1kan baju raya baharu untuk anaknya terp4ksa dibatalkan.

Malah, rakannya itu se0lah-olah cuba ‘melar1kan diri’ dan terkini berjanji hanya akan membay4r hut4ng selepas menerima duit pengeluaran khas Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Menceritakan situasi tersebut, pen1aga pakaian dan aksesori kanak-kanak Siti Rohaya Zainol memberitahu, perkara itu berlaku kepada sal4h seorang pel4nggannya yang membuat pesanan menerusi e-dagang @babyshop pada 20 April lalu.

Ujarnya, wanita terbabit membuat tempahan baju kurung Kedah bagi kanak-kanak beserta headband yang akan dibay4r secara tunai semasa terima (C0D), namun hasratnya terpaksa dibat4lkan kerana rakan menangguh bayaran hut4ng.

Babyshop menawarkan pakaian kanak-kanak.

Babyshop menawarkan pakaian kanak-kanak.

“Saya sudah pr0ses pesanan dia dan akan buat pengep0san pada 22 April. Tiba-tiba dia buat c4ncelation selepas dapat n0tis yang barang akan dipos penju4l.

“Disebabkan itu saya mesej dia dan bertanya adakah betul dia mahu bat4lkan pesanan. Tapi masa tu dia tidak balas, jadi saya terus pr0ceed dengan pembat4lan tempahan sambil hantar gambar barangan yang sudah dibungkus… t4kut dia tiba-tiba ubah fikiran.

“Es0knya dia balas mesej minta maaf sebab bat4lkan pesanan tu kerana tidak ada duit nak b4yar. Dia t4kut apabila barang sampai duit tidak ada untuk bay4r. Dia ada beritahu kawan dia janji nak bayar hut4ng tapi sampai sudah memb1su dan akhir sekali kawan dia beritahu tunggu duit KWSP,” ceritanya.

Rohaya mengeposkan pesanan baju yang telah dibatalkan.

Rohaya mengep0skan pesanan baju yang telah dibat4lkan.

Tersentvh dengan jawapan yang diberikan pel4nggan berkenaan, tanpa berfikir panjang wanita berusia 36 tahun itu tetap mengirimkan pakaian yang ingin dibel1 dengan niat untuk bersedekah.

Tambahan pula pakaian itu memb0lehkan anak kepada wanita tersebut merasai suasana raya dengan memakai pakaian baharu.

“Jadi pada hari Sabtu (23 April) pukul 2.30 petang saya p0s baju berkenaan dan tambah sepasang lagi baju jenis peplum berwarna merah jambu. Pada masa tu saya memang t1dak sempat untuk maklum kepada dia, dan terus buat pengep0san sahaja.

Antara pakaian yang ada di babyshop.

Antara pakaian yang ada di babyshop.

“Selepas buat penghantaran, saya terus ke Kedah kerana ada urusan yang perlu dilakukan dan kees0kan harinya barulah saya sempat memaklumkan dia tentang pengep0san berkenaan.

“Saya beritahu dia yang baju itu b0leh dipakai anak dia semasa raya nanti dan dia nyatakan rasa terharu serta sed1h kerana tahun ini hanya dapat beraya bersama anak-anak kerana mas4lah keluarga,” jelasnya sambil menyatakan tidak mahu bertanya lanjut tentang hal rumah tangga wanita terbabit.

Dia balas mesej minta maaf sebab batalkan pesanan tu kerana t1dak ada duit nak bayar.

SITI ROHAYA

Tambah Rohaya yang berasal dari Bandar Chanis Muadzam Shah di Pahang, pel4nggannya juga turut mengirimkan beberapa gambar anaknya memakai pakaian yang telah diterima itu.

Katanya yang baharu memulakan pern1agaan secara atas talian pada 2020, perk0ngsiannya itu bukan untuk meraih simpati atau perhatian daripada warganet sebaliknya kerana rasa sed1h dengan situasi yang menimpa pel4ngganya itu.

“Selalunya pel4nggan yang batal pesanan sebab t4kut pesanan tidak sampai sebelum tarikh yang diingini… dia ni lain, dia bat4lkan sebab bimbang tidak ada duit nak b4yar.

Rohaya sering ke tapak pembinaan di Labis, Johor.

Rohaya sering ke tapak pembinaan di Labis, Johor.

“Lagipun dah dekat raya. Alang-alang ada st0k baju, saya terus p0s kat dia dan memang niat nak sedekah sebab dia cakap teringin nak bel1 tapi tidak ada duit.

“Semasa dia maklum tidak ada duit tu, saya pun tidak fikir banyak kerana bukan semua orang mampu membel1 pada masa ini. Lagipun anak dia yang nak raya dan dia cakap kawan berhut4ng tapi tak bayar.

“Saya juga dah minta izin wanita terbabit untuk k0ngsikan gambar anak dia pakai baju di Faceb00k kerana saya tiada m0del kanak-kanak dan anak dia c0mel,” ujarnya yang turut memahami situasi dialami kerana mempunyai rakan yang liat nak bayar hut4ng.

Ayah dan anak buahnya semasa sambutan hari lahir.

Ayah dan anak buahnya semasa sambutan hari lahir.

Tambahnya yang bekerja sebagai pengurus pembinaan di sebuah syar1kat yang berpangkalan di Melaka, pern1agaan secara atas talian itu hanyalah kerja sambilannya di samping memb4ntu kakaknya menambah sumber pendapatan.

Perk0ngsian yang dimuat naik di laman TikT0k menjadi tul4r kerana meruntvn j1wa warganet.

Rata-ratanya menyatakan sebak dan sed1h selain turut mend0akan supaya dia sentiasa dimewahkan rezeki kerana niat yang baik itu.

Sumber : mStar

Leave a Comment