“Saya t0l0ng mereka atas dasar kasihan,”- wanita kelu lihat rumahnya yang disewa pasangan Iemah lembut sejij1k itu

DAH serupa tapak pelupvsan samp4h! Begitulah gambaran terhadap sebuah rumah sewa yang dipenuhi samp4h sarap selepas ditinggalkan penyewa.

Menerusi vide0 yang tul4r kelihatan keadaan rumah yang tervk dari ruang tamu, dapur membawa ke bilik tidur hingga tuan rumah menggambarkan penghuninya sebagai ‘penyewa pu4ka’.

“Tak tahu macam mana dia b0leh hidup dengan keadaan macam ni,” kata seorang wanita menerusi vide0 berdurasi satu minit yang dimuat naik di TikT0k.

Menurut tuan rumah berkenaan, Kamarina Komeng, dia menyewakan rumahnya di perumahan flat di Pasir Gudang, Johor kepada pas4ngan suami isteri.

Wanita berusia 37 tahun itu memberitahu pas4ngan yang baru berkahwin itu mula menyewa sejak pertengahan tahun lalu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Suami isteri ni asalnya menyewa bilik di tempat lain tetapi bercampur penghuni lelaki lain di dalam rumah. Mereka kemudian minta t0l0ng nak sewa rumah saya.

“Mereka baru berkahwin, si isteri t1dak bekerja ketika itu. Jadi saya kasihan mereka dan beri peluang untuk menyewa,” katanya kepada mStar.

penyewa puaka 4

Keadaan di bilik tidur.

Namun sejak pasangan itu menyewa, Kamarina berdepan pelbagai dugaan bagi mendapatkan sewa bulanan sebanyak RM500 bagi rumah dengan tiga bilik tidur itu.

“Mereka selalu lambat bay4r atau ada saja tunggakan. Jadi, saya datang buat sp0t check. Saya tergerak hati untuk datang pada Januari lalu.

“Tapi kedua-duanya tiada di rumah. Saya masuk guna spare key dan sebaik melangkah masuk, saya hanya mampu mengucap (dua kalimah syahadah) sebab keadaan dalam rumah sangat tervk,” ujarnya yang berasal dari Batu Pahat.

penyewa puaka 1

Ruang tamu dipenuhi samp4h.

Tambah Kamarina yang bekerja sebagai guru, keadaan rumahnya itu kelihatan sangat menj1j1kkan kerana terdapat juga s1sa makanan berul4t.

“Saya hanya mampu berdiri, nak jalan pun susah. Memang tak b0leh duduk langsung sebab banyak sangat samp4h. Tilam dicucvk dengan rok0k.

“Ada makanan yang berul4t. Bukan setakat di ruang tamu dan dapur, di dalam bilik tidur pun ada. Baunya tak b0leh nak bayangkan, itu belum lagi dengan lipas sana sini.

“Di tandas pula ada seluar dalam lelaki yang dibiarkan di atas lantai. Tak dapat nak bayangkan macam mana suami isteri ni b0leh duduk dalam rumah sekot0r itu,” katanya sambil menambah penyewa bekerja sebagai k0ntraktor.

penyewa puaka 5

Salah sebuah bilik turut kot0r.

Bagaimanapun kata Kamarina, dia menegaskan bahawa t1ada tanda-tanda rumah yang disewakannya itu dipec4h masuk kerana pintu dan tangk4p dalam keadaan baik.

“Saya tanya jiran-jiran, mereka cakap masih nampak suami isteri ni keluar masuk ke rumah. Jadi, mereka masih tinggal di situ, cuma tak pasti macam mana mereka b0leh tidur dalam keadaan macam tu.

Ada makanan yang berul4t. Bukan setakat di ruang tamu dan dapur, di dalam bilik tidur pun ada. Baunya tak boleh nak bayangkan, itu belum lagi dengan lipas sana sini.

KAMARINA KOMENG

“Saya call pas4ngan tu dan pura-pura tak tahu yang rumah tu kot0r. Saya tanya jika masih tak b0leh bay4r sewa, saya minta mereka keluar rumah secara baik.

“Mereka bersetuju untuk keluar dari rumah dan beberapa hari kemudian rumah ditinggalkan dalam keadaan yang telah dikemaskan, cuma kot0r sikit-sikit tidak seteruk hari tu,” katanya.

penyewa puaka 6

Barang-barang berselerak dan puntvng rok0k tidak dibuang.

Wanita itu berkata, dia terp4ksa berbuat demikian bagi mengelakkan keadaan lebih burvk terjadi di rumah sewanya kerana suami isteri itu menyewa tanpa sebarang perjanj1an.

“Saya tol0ng mereka atas dasar kasihan, jadi tak ada sign apa-apa. Kalau nak buat lap0ran p0lis pun tak ada perjanj1an dibuat.

“Saya tak ser1k untuk menyewakannya lagi, sebelum ni pun ada saja penyewa yang peng0tor tapi ini yang paling teruk. T4kut pula ada benda-benda pelik kat rumah tu.

“Cuma saya terkejvt sebab mereka lemah lembut. Suaminya hands0me, isteri cantik dan mereka sentiasa berpakaian kemas. Mungkin sikap pengot0r mereka tak dapat dijangka,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment